Έρχονται τα υδροπλάνα την Άνοιξη του 2019. Το πρώτο ήρθε στο Μούδρο το 1912

ΛΗΜΝΟΣ: Με αφορμή την κατάθεση του νομοσχεδίου στη Βουλή πριν τρεις ημέρες για την λειτουργία των υδατοδρομίων, φίλος αξιωματικός του πολεμικού Ναυτικού μας υπενθύμισε σελίδες ιστορίας για την αεροπορία του Ναυτικού, που ξεκινούν από το Μούδρο το 1912.
Τον ευχαριστούμε θερμά
Limnos.news
Ο ΔΑΙΔΑΛΟΣ, Ο ΝΑΥΤΙΛΟΣ  ΚΑΙ ΤΟ MAURICE FARMAN HYDRAVION
Από επίσημο αρχείο του Πολεμικού μας Ναυτικού http://www.hellasarmy.gr/page.php?page=nav_naf
 

Η από τον Μάιο του 1911 Αγγλική οργανωτική επιτροπή του Ναυτικού δεν είχε πεισθή για το ωφέλιμο δημιουργίας Ναυτικής Αεροπορίας καθότι ο Ναύαρχος Lionel Grand Tufnell ήτο προσκολλημένος στο παραδοσιακό δόγμα περί ναυτικού πολέμου.

Έτσι, η πρώτη αποθαλάσσωσις Υδροπλάνου δεν έγινε με αεροπλάνο του Ναυτικού αλλά με HENRY FARMAN του Στρατού. Συγκεκριμένα, ο πρώτος χειριστής του Στρατού, Δημήτριος Καμπέρος, εφήρμοσε πλωτήρες στο αεροπλάνο του ΔΑΙΔΑΛΟΣ και στις 24 Ιουνίου 1912 απεθαλασσώθη από το Φάληρο, εταξείδευσε στην Ύδρα και την άλλη ημέρα επέστρεψε. Το εγχείρημα παρηκολούθη διαρκώς το αντιτορπιλλικόν ΝΙΚΗ. Η επιτυχής αυτή προσπάθεια απέβλεπε στο να κινητοποιήση την Ναυτική Διοίκηση να προχωρήση σε παραγγελία αεροπλάνων για το Ναυτικό.

Στις 5 Οκτωβρίου 1912 ήρχισαν οι επιχειρήσεις των Βαλκανικών πολέμων.

Στις 11 Νοεμβρίου 1912, στο Παλαιό Φάληρο, ωνοματοδοτήθη από τον Υπουργό Ναυτικών Νικ. Στράτο, το ΠΡΩΤΟ αεροπλάνο του Ναυτικού. Το όνομα αυτού ΝΑΥΤΙΛΟΣ.

Ο ΝΑΥΤΙΛΟΣ ήταν διπλάνο με πλωτήρες τύπου ASTRA HYDRAVION. Η κατασκευάστρια εταιρεία ήταν η Γαλλική ASTRA. Σε έναν από τους πρώτους αγώνες υδροπλάνων, αυτόν που έγινε στο St. Malo της Γαλλίας τον Αύγουστο του 1912, το ASTRA ανεδείχθη νικητής. Αυτή η νίκη πιθανώς επηρέασε το Ναυτικό να παραγγείλη τον ΝΑΥΤΙΛΟ. Είχε εκπέτασμα πτερύγων 12 μέτρα και μήκος 10 μέτρα. Το διπλάνο υδροπλάνο ASTRA είχε χαμηλότερο βάρος κατασκευής από άλλα διότι οι αεροτομές των πτερύγων και οι πλωτήρες δεν ήταν χαλύβδινοι όπως ο υπόλοιπος σκελετός. Οι πλωτήρες ήταν από μαόνι. Η άτρακτος ήτο τριγωνικής διατομής σε όλο το μήκος της και ήτο κατασκευασμένη από συγκολλημένους σωλήνες. Η επικάλυψις σε όλες τις επιφάνειες ήταν μη-λευκασμένο (off-white) λινό ύφασμα, άβαφο.Διέθετε δίφυλλη ξύλινη (χωρίς προστατευτική μεταλλική επικάλυψη) ελκτική έλικα που κινούσε με μειωτήρα 2:1 ένας κινητήρ V-12 Renault 100 hp. Διέθετε μηχανισμό σκοπεύσεως/ρίψεως βομβών Scott.

Είχε δυνατότητα μεταφοράς 2μελούς πληρώματος. Δεν κατορθώθηκε η πολεμική αξιοποίησίς του κι έτσι δεν είχε επιχειρησιακή ιστορία. Ήδη μέχρι το 1914 είχε διαλυθεί και οι πλωτήρες του εχρησιμοποιούντο ως σχεδίες προσωπικού από την Ναυτική Αεροπορία.

    Ο ΝΑΥΤΙΛΟΣ εστάλη στον Μούδρο της Λήμνου στις 2 Δεκεμβρίου του 1912, με το επίτακτο ατμόπλοιο ΒΑΡΒΑΡΑ. Χειριστής του α/φ ήτο ο Γάλλος Guinard. Το α/φ έφερε 50 βόμβες και τον σκοπευτικό μηχανισμό ρίψεως αυτών.

Την Τρίτη 11 Δεκεμβρίου ήρχισαν οι συνεχείς ανεπιτυχείς προσπάθειες αποθαλασσώσεως του ΝΑΥΤΙΛΟΥ χωρίς τελικά θετικό αποτέλεσμα.

Λόγω αδυναμίας του ΝΑΥΤΙΛΟΥ να καταστή επιχειρησιακός, εκλήθη από το Πολεμικό Ναυτικό στον Μούδρο ο υπολoχαγός Μουτούσης με MAURICE FARMAN HYDRAVION ο οποίος και κατέφθασε περί τα τέλη Δεκεμβρίου με αρχές Ιανουαρίου 1913.

Το Σάββατο 19 Ιανουαρίου 1913 ο Μουτούσης με το υδροπλάνο του εξετέλεσαν την πρώτη και ταυτοχρόνως επιτυχή δοκιμαστική πτήσι.

ΟΙ ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΟΙ ΜΟΥΤΟΥΣΗΣ ΚΑΙ ΜΩΡΑΙΤΙΝΗΣ
Ο Μιχαήλ Μουτούσης (1885 – 16 Μαρτίου 1956) ήταν Έλληνας πρωτοπόρος αεροπόρος, αξιωματικός του Ελληνικού Στρατού και μετέπειτα της Αεροπορίας. Κατά τη διάρκεια των Βαλκανικών Πολέμων εκτέλεσε μαζί με τον Σημαιοφόρο Αριστείδη Μωραϊτίνη την πρώτη αποστολή ναυτικής συνεργασίας στην παγκόσμια ιστορία[1][2].
Ο Μωραϊτίνης γεννήθηκε στην Αίγινα το 1891. Τον Σεπτέμβριο του 1906 εισήλθε ως δόκιμος στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων και αποφοίτησε ως σημαιοφόρος του Ελληνικού Βασιλικού Ναυτικού το 1910. Όταν ξέσπασαν οι Βαλκανικοί Πόλεμοι, τον Οκτώβριο του 1912, υπηρετούσε ως ύπαρχος στο τορπιλοβόλο «Τ15», που δρούσε στην περιοχή της Λήμνου. Το συγκεκριμένο σκάφος ήταν υπεύθυνο για τη ρυμούλκηση και γενικότερα την ασφάλεια του «Ναυτίλου», ενός υδροπλάνου τύπου Astra Hydroplane που είχε αναλάβει να εκτελέσει αποστολές αναγνώρισης στην συγκεκριμένη περιοχή.[5]
– Η ΠΡΩΤΗ ΠΟΛΕΜΙΚΗ ΕΠΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΜΕ ΥΔΡΟΠΛΑΝΟ ΞΕΚΙΝΗΣΕ  ΑΠΟ ΤΗ ΛΗΜΝΟ
Ύστερα από τη νικηφόρα για την Ελλάδα Ναυμαχία της Έλλης, στις 5 Ιανουαρίου 1913, ο οθωμανικός στόλος είχε υποχωρήσει στο στενό των Δαρδανελλίων. Για τον λόγο αποφυγής κάποιου αιφνιδιασμού, θεωρήθηκε σημαντικό από την ελληνική ναυτική διοίκηση, να συλλεχθούν πληροφορίες για τη θέση και την κατάσταση του οθωμανικού ναυτικού. Για αυτό το σκοπό διατάχθηκε αναγνωριστική αποστολή με υδροπλάνο Maurice Farman MF.7, καθώς ο «Ναυτίλος» παρουσίαζε σοβαρά μηχανικά προβλήματα. Χειριστής του υδροπλάνου ήταν ο αεροπόρος του στρατού, υπολοχαγός Μιχαήλ Μουτούσης, ενώ στην αποστολή είχε προβλεφθεί να υπάρχει και παρατηρητής από το ναυτικό, προκειμένου να έχει τη δυνατότητα να αναγνωρίσει τα πλοία του εχθρική στόλου. Τη θέση αυτή ανέλαβε ο Αριστείδης Μωραϊτίνης, αφού παρ’ όλο που δεν είχε πτητική εμπειρία, ζήτησε από τον κυβερνήτη του θωρηκτού «Αβέρωφ», αντιπλοίαρχο Σοφοκλή Δούσμανη, να συμμετάσχει στην αποστολή. Τελικά η πρότασή του έγινε δεκτή, μετά από έγκριση του ίδιου του αρχηγού στόλου, ναυάρχου Παύλου Κουντουριώτη.[6]

Η πρώτη αεροπορική αποστολή ναυτικής συνεργασίας
Έτσι, στις 24 Ιανουαρίου (5 Φεβρουαρίου νέου ημερολογίου) ο σημαιοφόρος Αριστείδης Μωραϊτίνης ως παρατηρητής και ο υπολοχαγός Μιχαήλ Μουτούσης ως χειριστής, ύστερα από εντολή του διοικητή της ναυτικής βάσης Μούδρου, ξεκίνησαν για την αποστολή με το συγκεκριμένο υδροπλάνο. Στις 08.30 το πρωί το αεροσκάφος τους αποθαλασσώθηκε και πέταξε διαδοχικά πάνω από τον Ελλήσποντο και την Καλλίπολη, όπου κατόπτευσε την εχθρική ναυτική βάση του Ναγαρά. Η πορεία που ακολούθησαν ήταν σκοπίμως τεθλασμένη ώστε να αποφύγουν τα τουρκικά παρατηρήτρια. Από ύψος 1.200 μ. ο Μωραϊτίνης αναγνώρισε μεγάλο μέρος του εχθρικού στόλου: το θωρηκτό «Χαϊρεδίν Μπαρμπαρόσσα», τρία τορπιλοβόλα και επτά αντιτορπιλικά. Μάλιστα ένα από τα αντιτορπιλικά είχε υποστεί σοβαρές ζημιές και επισκευαζόταν στα αβαθή. Όλες αυτές οι πληροφορίες αποτυπώθηκαν σε ένα πρόχειρο σχεδιάγραμμα που το συμπλήρωσε κατά τη διάρκεια της πτήσης.[7]
Το αεροσκάφος Farman MF.7 των Μουτούση και Μωραϊτίνη ρυμουλκείται από το αντιτορπιλικό «Βέλος», μετά την επιτυχή αποστολή του στα Δαρδανέλια.
Κατά τη διάρκεια της αναγνωριστικής αποστολής, το ελληνικό αεροσκάφος δεχόταν τα πυρά των τουρκικών πυροβολείων, αλλά και από τα ατομικά όπλα των Τούρκων στρατιωτών, που δεν κατάφεραν να το χτυπήσουν. Αμέσως μετά την αναγνώριση, ο Μωραϊτίνης έριξε τέσσερις αυτοσχέδιες βόμβες που προκάλεσαν επιφανειακές ζημιές στην προβλήτα, καθώς και σε σκάφη στο τούρκικο αγκυροβόλιο. Στην επιστροφή κατευθύνθηκαν με το αεροσκάφος προς τη Λήμνο, αλλά νοτιοδυτικά της Ίμβρου εκτελέστηκε, λόγω μηχανικής βλάβης, αναγκαστική προσθαλάσσωση. Στην περιοχή έσπευσε το αντιτορπιλικό «Βέλος» που το ρυμούλκησε και το μετέφερε τελικά στον Μούδρο στις 15:30. Η συνολική διάρκεια της πτήσης ήταν 2 ώρες και 20 λεπτά, ενώ το αεροσκάφος διήνησε 120 χλμ. Ως προς τον αντικειμενικό στόχο της, δηλαδή την αναγνώριση του οθωμανικού στόλου στο αγκυροβόλιο του Ναγαρά, η αποστολή στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία.[8]
Η συγκεκριμένη αποστολή θεωρείται ως η πρώτη στην ιστορία αεροπορική αποστολή ναυτικής συνεργασίας και είχε ευρεία απήχηση στο τύπο της εποχής, ελληνικό και διεθνή.[9][10] Η σημασία της για τις ελληνικές δυνάμεις ήταν σημαντικότατη. Εκτός από το γεγονός ότι συγκεντρώθηκαν πολύτιμες πληροφορίες, διαφάνηκε πλέον η δυνατότητα να αξιοποιηθεί το αεροπλάνο σε διάφορες αποστολές προς όφελος της Ελλάδας. Για τον ίδιο τον Μωραϊτίνη το γεγονός αυτό σημάδεψε τη σταδιοδρομία του και στο εξής η αεροπορία θα μονοπωλήσει το ενδιαφέρον του.[7]
https://el.wikipedia.org/

ΤΑ ΥΔΡΟΠΛΑΝΑ ΣΤΗΝ ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΕΠΙΒΑΤΩΝ
Προσοχή στις ημερομηνίες
16 Αύγουστος 2004, 00:00
Αρχίζουν πτήσεις στα ελληνικά νησιά τα υδροπλάνα
Την ερχόμενη Παρασκευή 20 Αυγούστου θα γίνει η πρώτη πτήση των υδροπλάνων της εταιρίας «Air Sea Lines», ελληνοκαναδικών συμφερόντων, ξεκινώντας από περιηγητικές και μισθωμένες πτήσεις με αφετηρία την Κέρκυρα….

……..Σκοπός της εταιρίας είναι από τον Οκτώβριο να πραγματοποιεί τακτικές πτήσεις στο Αιγαίο με έδρα την Σύρο και τιμή εισιτηρίου φθηνότερη από τις τιμές των αεροπορικών εταιριών και λίγο ακριβότερη των ακτοπλοϊκών. Απώτερος σκοπός είναι η δημιουργία ενός στόλου περίπου 30 αεροσκαφών μέσα στα ερχόμενα πέντε χρόνια.
http://traveldailynews.gr/news/article/18008

13.09.2018
Την άνοιξη του 2019 «ανοίγουν φτερά» τα υδροπλάνα – Τι προβλέπει το σχέδιο νόμου
Μέσα στο 2019 θα ξεκινήσει να λειτουργεί το πρώτο δίκτυο υδατοδρομίων της χώρας. Το «πράσινο φως» για την ανάπτυξη αυτού του δικτύου έδωσε το σχετικό νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή έπειτα από 15 χρόνια αναμονής και δεκάδες εκατομμύρια επενδύσεις που «ναυάγησαν».
Το πρώτο δίκτυο υδροπλάνων αναμένεται να δημιουργηθεί στο Ιόνιο Πέλαγος και τη Δυτική Ελλάδα, έχοντας ως βάση την Κέρκυρα.
https://left.gr/news/tin-anoixi-toy-2019-anoigoyn-ftera-ta-ydroplana-ti-provlepei-shedio-nomoy

Ας ελπίσουμε ότι αυτή τη φορά δεν θα χρειασθούν άλλα 15 χρόνια μέχρι να δούμε τα υδροπλάνα στα νησιά μας.
Δ.Τ  Μύρινα 16- 9-2018

Μουτούσης (κάτω) και Μωραϊτίνης (πάνω)

Latest..