Αλλος για το Αγιον… Ορος

ΧΙΟΣ : Όλοι μας λίγο-πολύ περνάμε κάποιες στενοχώριες που μας ανα­γκάζουν να κάνομε κάποιες σκέψεις, όχι πολύ λογικές καμιά φορά. Έτσι, ξεκαθαρίζοντας τα χαρτιά του ιατρείου μου και πετώντας αρκετά, βλέπω κάποια που αναφέρονται στο… Άγιον Όρος. Έτσι συνηθίζομε να απο­καλούμε τη Χερσόνησο του Άθω, που αρχίζει από τη Μεγάλη Βίγλα, και αποτελεί αυτοδιοίκητο τμήμα του Ελληνικού Κράτους, αναγνωρισμένο με συνταγματικές διατάξεις. Και συνεχίζω αντιγράφοντας από σχετικό έντυπο:«Από άποψη εκκλησιαστική και πνευματική τελεί υπό τη δικαιοδοσία του Οικουμενικού Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως. Μεμονωμένοι ασκητές ή ενωμένοι σε μικρές ομάδες μαρτυρούνται από τον 5ο αιώνα μ.Χ., ζώντας σε απρόσιτα και ήσυχα σημεία της Αθωνικής Χερσονήσου, ενώ μέχρι τον 8ο αιώνα υπήρχαν παράλληλα και κοσμικοί, σε μικρούς οικισμούς. Από τον 9ο όμως αιώνα, ο Μοναχισμός αρχίζει να αποκτά άλλη μορφή και διοικητική οργάνωση, με πρωτοστάτες τους Αγίους Πέτρο Αθωνίτη και Ευθύμιο τον Νέο. Στα μέσα της επόμενης εκατονταετίας (963 μ.Χ.) ιδρύεται το πρώτο μεγάλο κοινόβιο, της Μεγίστης Λαύρας, από τον Άγιο Αθανάσιο του Αθωνίτη, με την ηθική και υλική ενίσχυση του Αυτοκράτορος Νικηφόρου Φωκά, το δε 972 μ.Χ. οργανώνεται επίσημα ο μοναχικός βίος στο Όρος, με την έκδοση του “Τυπικού” (γνωστού ως “Τράγος”) από τον Βυζαντινό Αυτοκράτορα Ιωάννη Τσιμισκή.
Άγιοι άνδρες, με τη στήριξη Πατριαρχών, Αυτοκρατόρων, ηγεμόνων, ιδρύουν στα χρόνια που ακολουθούν και τα υπόλοιπα μεγάλα Μοναστήρια, σκήτες, καλύβες κλπ. τα οποία επανδρώνονται όχι μόνο με Έλληνες μοναχούς, αλλά – με την ευλογία του Πατριαρχείου – και με Ίβηρες, Σλάβους και Ρουμάνους, που μεταλαμπάδευσαν το πνεύμα της ελληνικής Ορθοδοξίας και το μοναχικό ιδεώδες και στις χώρες προέλευσής τους.
Με βάση το Σύνταγμα της Ελλάδος και τον Καταστατικό Χάρτη του Αγίου Όρους, η εκκλησιαστική διοίκηση του αυτοδιοίκητου αυτού τμήματος του ελληνικού κράτους ασκείται:
1.       Από την Ιερά Κοινότητα, που εδρεύει στην πρωτεύουσα του Αγίου Όρους, τις Καρυές, και συγκροτείται από τους 20 αντιπροσώπους των ισάριθμων μεγάλων ιερών Μονών, ετήσιας θητείας. Στην Ιερά Κοινότητα ανήκει το “Πρωτάτον”, ναός προς τιμήν Κοιμήσεως της Θεοτόκου, με τις περίφημες τοιχογραφίες του Πανσελήνου (1290 μ.Χ.).
2.       Από την Ιερά Επιστασία, που αντιπροσωπεύει την εκτελεστική εξουσία. Οι 20 Μονές, διαιρούμενες σε 5 τετράδες, ασκούν κάθε μία ανά πενταετία την επι­στασία, εναλλάξ, από 1ης Ιουνίου μέχρι 31ης Μαΐου. Οι τετράδες είναι οι εξής:
Α΄      Μ. Λαύρας, Δοχειαρείου, Ξενοφώντος, Εσφιγμένου.
Β΄      Βατοπεδίου, Κουτλουμουσίου, Καρακάλλου, Σταυρονικήτα
Γ΄       Ιβήρων, Παντοκράτορος, Φιλοθέου, Σίμωνος Πέτρας
Δ΄      Χιλιανδαρίου, Ηηροποτάμου, Αγίου Παύλου, Οσ. Γρηγορίου
Ε΄      Αγ. Διονυσίου, Ζωγράφου, Αγ. Παντελεήμονος, Κωνσταμονίτου
“Πρωτεπιστάτης” λέγεται ο πρώτος κατά την τάξη κάθε τετράδας, προε­δρεύει της Ιεράς Επιστασίας και κρατεί τη ράβδο του Πρώτου.»
Και μετά από αυτή τη μακρά εισαγωγή, συνεχίζω γράφοντας τις προσωπικές μου εντυπώσεις.
Το Άγιον Όρος το επισκέφθηκα… 2,5 φορές! Η μισή δεν μετράει διότι ήταν… κρουαζιέρα, ενώ οι άλλες δύο ήταν… ταλαιπωρία (πεζοπορία). Από την πρώτη φορά (ως φοιτητής) θυμάμαι ότι ξεκινήσαμε 4 άτομα και τερματίσαμε 2, διότι οι άλλοι δύο εγκατέλειψαν στα μισά λόγω ταλαι­πωρίας (κοπώσεως).
Στη Μονή Διονυσίου (το θυμάμαι σαν να είναι τώρα) μας υποδέ­χθηκε ο Μοναχός Θεόκλητος, ένας άγιος άνθρωπος, επιστήμων και συγ­γραφεύς του πρωτοποριακού – για την εποχή του – πονήματος με τίτλο: «Μεταξύ Ουρανού και Γης». Μας ρώτησε αν καπνίζουμε[1] και μας συνέστησε να καπνίζομε εκτός (έξω), διότι μέσα απηγορεύετο το κάπνισμα! Βέβαια – όπως μας εκμυστηρεύθηκε – πολλοί μοναχοί καπνίζουν στα κρυφά!… Να σημειωθεί ότι όλοι – σχεδόν – οι μοναχοί στη Μονή Διονυσίου είναι επι­στήμονες.
Από την Ιερά Μονή Ξενοφώντος μου έχει μείνει το «Διαμονητήριο», το χαρτί δηλαδή που ο κάθε επισκέπτης πρέπει να προμηθευτεί περνώ­ντας την πύλη (πολλές πύλες) του Αγίου Όρους (ένα είδος διαβατηρίου.

Η μισή… επίσκεψη μου στο Άγιον Όρος είναι στην πραγματικό­τητα η κρουαζιέρα με το πλοίο “Ocean Majesty” της Εταιρείας Monarch Cruises. Καθώς βέβαια οι περισσότεροι γνωρίζετε, δεν επιτρέπεται η επίσκεψη γυναικών, και έτσι οι κυρίες παρέμειναν στο πλοίο αναμέ­νοντας την επιστροφή μας!… Η κρουαζιέρα ήταν 3ήμερη: Παρασκευή 30 Μαΐου 2007, ώρα 6 μ.μ. από Πειραιά – επιστροφή 7 το πρωί της Κυριακής 1ης Απριλίου. Παρά το γεγονός ότι η κρουαζιέρα ήταν πολύ… mini, εντούτοις ήταν ξεκούραστη για όσους (αρσενικοί μόνο) βγήκαν για μια «βόλτα» στις παραλιακές Μονές[2].

Αγαπητοί Πατριώτες,
Παρά το γεγονός ότι εμείς οι Χιώτες είμαστε θρησκευόμενοι (προ­σοχή: ΟΧΙ ΘΡΗΣΚΟΛΗΠΤΟΙ), εντούτοις από όσο γνωρίζω δεν υπάρχουν πολλοί συμπατριώτες μας που να έχουν επισκεφθεί το Άγιον Όρος. Προτείνω λοιπόν κάποιοι να μπουν μπροστά και να ξεκινήσομε ταξίδι για εκεί!… (κ. Δήμαρχε, κ. Παπαδόπουλε, Κήρυκα του Θείου Λόγου, με ακούτε;).
Με την ευκαιρία αυτή δε, θέλω να ευχαριστήσω τα Σωματεία που εισάκουσαν την έκκλησή μου και αντί να προσφέρουν τα ευρώ τους στον τουρκικό τουρισμό (κάθε ευρώ και ένα βόλι εναντίον των παλικαριών μας, συνηθίζω να λέω) άλλαξαν σχέδια και κατεύθυνση, και επισκέπτο­νται μέρη από την Ελλαδίτσα μας. Μαθαίνω ότι επισκέπτονται και τα νησιά μας και την ηπειρωτική Ελλάδα. Πάντοτε διερωτώμαι πόσοι Έλλη­νες άραγε έχουν (έχομε) επισκεφθεί την… Ακρόπολη;;;
Τελειώνοντας, θα παρακαλούσα αν εισακουσθώ και δημιουργηθεί κάποια ομάδα που θα επισκεφθεί το Άγιον Όρος, να ειδοποιηθώ εγκαίρως για να τους ακολουθήσω με κάποιους ακόμα φίλους. Υπόσχομαι δε ότι αυτά που θα δουν (τις φυσικές ομορφιές, όχι μόνο τα μοναστήρια) δεν τα έχουν ξαναδεί στη ζωή τους!…
Αναμένω.

Με Εκτίμηση, Σεβασμό,
και ΑΓΑΠΗ,

Αναστ. Ι. Τριπολίτης
Ιατρός και θαυμαστής του Αγ. Oρους
 
[1]     Εγώ βέβαια ουδέποτε έχω καπνίσει.

[2]     Επισκεφθήκαμε και τη Δάφνη και το Βατοπέδιο.

Latest..