Ο Άγιος Ματθαίος, ο Απόστολος και Ευαγγελιστής

ΧΙΟΣ :  ΚΗΡΥΓΜΑ ΣΤΟΝ ΙΕΡΟ ΝΑΟ ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ ΚΑΤΑΡΡΑΚΤΗ ΧΙΟΥΚυριακή 01 Δεκεμβρίου 2019                Κυριακάτικη Θεία Λειτουργία
Θεολόγος – Καθηγητής: κ. Καρατζάς Κωνσταντίνος
 
Αδελφοί μου, κατ’ αρχάς καλό μήνα να έχουμε.
Με απέστειλε η Ιερά Μητρόπολη Χίου, Ψαρών και Οινουσσών να σας μιλήσω εδώ στον περικαλλή σας ναό για το βίο και την δράση του Αποστόλου και Ευαγγελιστή Ματθαίου.  
Πιο συγκεκριμένα, ο Άγιος Ματθαίος, πριν γίνει μαθητής του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού, ονομαζόταν Ματταθίας ή Λευΐ. Το όνομα του πατέρα του ήταν Αλφαίος και είχε καταγωγή από τη Γαλιλαία. Το όνομα Ματθαίος προέρχεται από το εβραϊκό όνομα Ματιγιάχ και αποτελεί σύντμηση τού ονόματος Ματιθγιάχ, ή Ματθανίας, που σημαίνει «δώρο του Γιαχβέ» ή «δεδωρημένος υπό τού Θεού», κάτι αντίστοιχο με το ελληνικό Θεόδωρος.
Ο Ματθαίος ασκούσε το επάγγελμα του τελώνη, δηλαδή του φοροεισπράκτορα, και ο Ιησούς τον βρήκε κάποια μέρα που περνούσε από την πόλη Καπερναούμ να κάθεται έξω από το τελωνείο της, που βρίσκεται στην βορειοδυτική ακτή της θάλασσας της Γαλιλαίας. Το τελωνείο αυτό συνδεόταν με τον έλεγχο και την διακομιδή αγαθών ανάμεσα στην Καπερναούμ κι άλλες περιοχές. Η δουλειά του Ματθαίου, λοιπόν, ήταν να προπληρώνει τους δημόσιους φόρους στο ρωμαϊκό κράτος και κατόπιν να τους εισπράττει πολλαπλάσιους με κάθε τρόπο από τους οφειλέτες. Για το λόγο αυτό, στην κοινωνία της εποχής, οι τελώνες ήταν μισητοί και τοποθετούνταν στο ίδιο επίπεδο με τους αμαρτωλούς και τις πόρνες. Γνωρίζοντας, ο Χριστός, ως Θεός και άνθρωπος, την εσωτερική ψυχή του κάθε ανθρώπου, είπε προς τον Ματθαίο: «Ἀκολούθει μοι», του ζήτησε, δηλαδή να τον ακολουθήσει. Ο Ματθαίος, χωρίς καμιά καθυστέρηση, χωρίς να κάνει καμία δεύτερη σκέψη αμέσως τον ακολούθησε, άφησε την εργασία του και από τότε ήταν πάντα δίπλα στον Χριστό γενόμενος ένας από τους δώδεκα μαθητές του. Και όχι μόνο εγκατέλειψε το αμαρτωλό, όπως προαναφέραμε, – για την εποχή εκείνη – επάγγελμα του τελώνη, αλλά και με χαρά φιλοξένησε τον Κύριο στο σπίτι του. Εκεί, μάλιστα, ήλθαν και πολλοί άλλοι τελώνες και άλλοι αμαρτωλοί άνθρωποι, με τους οποίους ο Ιησούς συνέφαγε και συζήτησε. Οι Φαρισαίοι, όμως, που είχαν πωρωμένη συνείδηση, όταν είδαν αυτή την ενέργεια του Κυρίου, αμέσως τον κατηγόρησαν ότι συντρώγει με τελώνες και αμαρτωλούς. Ο Ιησούς το άκουσε και είπε εκείνα τα θαυμάσια λόγια: «Οὐ γὰρ ἦλθον καλέσαι δικαίους, ἀλλὰ ἁμαρτωλοὺς εἰς μετάνοιαν» (Ματθαίου, θ’ 13). Δηλαδή, μας λέει και σε μας σήμερα ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός, δεν ήλθα για να καλέσω εκείνους που νομίζουν τους εαυτούς τους δίκαιους, αλλά ήλθα να καλέσω τους αμαρτωλούς, για να μετανοήσουν και να σωθούν, να γίνουν δηλαδή μέλη της Βασιλείας του Θεού. Γι’ αυτόν, άλλωστε τον λόγο ο Χριστιανισμός χωρίζει τους Χριστιανούς σε μετανοημένους και αμετανόητους. Ποτέ δεν τους χώρισε σε αμαρτωλούς και αναμάρτητους, μιας και δεν υπάρχει άνθρωπος, που δεν θα αμαρτήσει, που δεν θα κάνει λάθη. Ο μόνος, μάλιστα, σύμφωνα με την χριστιανική διδασκαλία, που δεν μπορούσε να αμαρτήσει ήταν ο Χριστός, γιατί ήταν Θεός και άνθρωπος και είχε προσλάβει όλη την ανθρώπινη φύση, πλην της αμαρτίας, η οποία δεν είναι δομικό της στοιχείο, μιας κι εμείς οι άνθρωποι δημιουργούμε το κακό και την αμαρτία.
Στον Άγιο Ματθαίο, ως γνωστόν, οφείλει η Εκκλησία μας το πρώτο κατά σειρά στην Καινή Διαθήκη Ευαγγέλιο, που γράφτηκε το 64 μ.Χ. και το οποίο φέρει το όνομά του. Ο Εβραίος στην εθνικότητα Ματθαίος δίνει με το ευαγγέλιο του μια χριστιανική απάντηση τους ομοεθνείς τους Εβραίους, καθώς με τρόπο παιδαγωγικό παρουσιάζει τον Χριστό ως τον Μεσσία, που είχαν προαναγγείλει οι Προφήτες και την χριστιανική πίστη ως ένα τρόπο ζωής, που έρχεται σε αντίθεση με την υποκρισία του φαρισαϊσμού και με την τότε ηθική χαλαρότητα των ειδωλολατρών. Τονίζει, επίσης, ότι η καθυστέρηση της Δευτέρας Παρουσίας δεν επιτρέπεται να μειώσει την επαγρύπνηση των Χριστιανών, οι οποίοι δεν θα πρέπει να παρασύρονται από την παρουσία διαφόρων ψευδομεσσιών της εποχής τους, αλλά και της κάθε εποχής.
 Όσον αφορά τώρα την αγιογράφηση του Ευαγγελιστή Ματθαίου, όπως και των άλλων τριών ευαγγελιστών Μάρκου, Ιωάννη και Λουκά, αυτή φέρεται σ’ όλους τους ορθόδοξους ναούς σε μία από τις τέσσερις μεγάλες κόγχες, που δημιουργούνται στη βάση των τεσσάρων τόξων επί των οποίων στηρίζεται ο τρούλος των εκκλησιών.
Η πορεία του Αποστόλου Ματθαίου, μετά την Ανάληψη του Χριστού, ήταν μεγάλη, αφού κήρυξε για δώδεκα χρόνια μετά την Πεντηκοστή στην Παλαιστίνη και έπειτα κήρυξε σε άλλα έθνη για την διάδοση του Χριστιανισμού. Ο Ματθαίος κατά την παράδοση κήρυξε το Ευαγγέλιο στην Αραβία, στην Περσία, στην Μηδία, στην Μακεδονία και στην Αιθιοπία, όπου και πέθανε μαρτυρικά στην πυρά ή από εκτέλεση με ξίφος.
Τέλος, την ιερή μνήμη του Αγίου Ματθαίου τιμάει η Ορθόδοξη Εκκλησία μας στις 16 Νοεμβρίου εκάστου έτους και τον προβάλλει ως πρότυπο μετανοίας στους Χριστιανούς, δηλαδή αλλαγής τρόπου σκέψης και ζωής. Γένοιτο! 

Latest..

Εισηγητής στο θέμα του μεταναστευτικού στην Περιφ. Ένωση Δήμων Β. Αιγαίου ο Γ. Στάντζος

ΣΑΜΟΣ: Φωτογραφία αρχείου του Νίκου ΔραπανιώτηΟ Πρόεδρος του Δ.Σ της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Β. Αιγαίου και Δήμαρχος Μυτιλήνης, Στρατής Κύτελης, ανταποκρινόμενος άμεσα στην από … [Read More...]