Συμπεριφορές μας και τουρισμός (*)

ΧΙΟΣ : Ζώντας στον Καρφά 30 χρόνια τώρα και με κάποια μικρή άνεση χρόνου κατά τη διάρκεια των θερινών διακοπών, έχω τη δυνατότητα, να παρατηρήσω, να διερευνήσω και να συζητήσω με όλους σχεδόν τους επαγγελματίες της περιοχής και με δεκάδες τουρίστες, κάθε καλοκαίρι, διάφορα θέματα που αφορούν τον τουρισμό. Δραστηριοποιούμενος και στον Σύλλογο Φίλων του Καρφά, μαζί με τα άλλα μέλη, χωρίς να έχω την ελάχιστη σχέση με επιχειρηματική δραστηριότητα στον τουρισμό, ασχολήθηκα με το να αντιμετωπιστούν πολλά και ποικίλα, μικρά και μεγάλα προβλήματα. Νομίζω, ότι έχω μια καλή εικόνα για τις αιτίες και τις φθοροποιές δυνάμεις που έχουν σχέση με τις συμπεριφορές μας, οι οποίες έχουν καθηλώσει, την τουριστική κίνηση στο Νησί μας. Και τούτο διότι η κακοδαιμονία ανοργανωσιάς, ασχετοσύνης, αρπαχτής, προχειρότητας και μη επαγγελματισμού από αρκετούς που «μολύνουν» την εικόνα του τόπου, διατρέχει διαχρονικά το σύνολο των τουριστικών περιοχών του Νησιού. Η αναδρομή σ΄αυτά τα προβλήματα και στην αδυναμία επίλυσης πολλών από αυτά, αναδεικνύει την προχειρότητα οργάνωσής μας, σε όλους τους τομείς.            Είναι τραγικό αυτό που ως κοινωνία μας χαρακτηρίζει: Αδιαφορούμε, αφενός, για τα δήθεν «μικρά ή μερικά και επουσιώδη», τα οποία όμως στην πραγματικότητα είναι ιδιαιτέρως σημαντικά και, αφετέρου, δεν μπορούμε, συνειδητά, να οργανωθούμε με δυναμισμό και αποφασιστικότητα στην επίτευξη ενός στόχου, γιατί απλούστατα 10 άτομα έχουμε 15 διαφορετικές ιδέες!! Ατομισμός, αυταρέσκεια, αμφιθυμία, εγωισμοί και επίδειξη ανούσιας «γνώσης», εκεί που υπάρχει πλήρης άγνοια. Ταυτόχρονα, ανακαλύπτουμε πραγματικά και φανταστικά εμπόδια και αιτίες, που λειτουργούν ως άλλοθι για τις προσωπικές και ομαδικές μας ανικανότητες. Και όπου, πράγματι, κάτι φταίει, (π.χ. λιμάνι, αεροδρόμιο), το μεγιστοποιούμε και το διαλαλούμε, χωρίς την ελάχιστη προσπάθεια άμεσης, ομαδικής και σοβαρής αντιμετώπισης. Αναμένουμε τον «μεσσία», κρίνοντας τους πάντες και μάλιστα χωρίς αυτοκριτική. Όταν το καταλαβαίνουμε είναι πια αργά!!
            Ένας μακρύς κατάλογος τραγικών λαθών (που κάποιοι μπορεί να τα ονομάζουνε μικρά) εξαφάνισαν την τουριστική κίνηση των τσάρτερς από το Νησί μας που πλέον με δυσκολία αναπνέει κάθε Καλοκαίρι, ελπίζοντας σε καλύτερες μέρες. Εντελώς τυχαία αναφέρω μερικά που μου έρχονται τώρα στο μυαλό, έτσι όπως τα είδα να εξαφανίζουν σταδιακά τον τουρίστα που… κάποτε είχαμε. Τα περισσότερα έχουν σχέση με τον Καρφά. Αποφεύγω να αναφερθώ σε σημερινές καταστάσεις για ευνόητους λόγους. Διαβάστε: α) Η δυνατή μέχρι τρέλας μουσική που ακουγόταν χιλιόμετρα μακριά, από μπαράκι (ουσιαστικά μόνο για Έλληνες ήταν) που λειτουργούσε επί 7 χρόνια, εξαφάνισε όλους τους τουρίστες από την περιοχή, οι οποίοι όχι μόνο ήθελαν από την πρώτη ημέρα να αλλάξουν κατάλυμα, αφού δεν μπορούσαν να κοιμηθούν, αλλά ζητούσαν και αποζημίωση, β) Ερχόταν πολλοί, ιδίως μορφωμένοι, ειδικά στη Χίο, για να δουν τον πολιτισμό της και κυρίως τις παλαιές βυζαντινές εκκλησιές του Νησιού και η μόνη ανοιχτή ήταν η Νέα Μονή, της οποίας μάλιστα ο χώρος στάθμευσης το καλοκαίρι είναι σκέτη αγανάκτηση, γ) Η ταχύτητα, ο θόρυβος και ο τρόπος οδήγησης των μηχανακιών στους δρόμους προκαλούσαν τόσο φόβο στους τουρίστες που θέλοντας να γυρίσουν σώοι στα σπίτια τους έγραφαν στις παρατηρήσεις τους προς τους πράκτορές τους ότι η Χίος δεν κάνει για «ανθρώπινο» τουρισμό!!. Άσε που όταν έμαθαν ότι τα προσκυνηταράκια στους δρόμους τοποθετήθηκαν γιατί εκεί έγιναν τροχαία ατυχήματα ή δυστυχήματα, είπαν πως εδώ δεν είναι για ήρεμες διακοπές, αλλά πρόκειται για σφαγείο στην άσφαλτο!!, δ) Όταν φτιάχτηκε ο πεζόδρομος στον Καρφά και δημιουργήθηκαν τα καταστήματα, το καθένα είχε διαφορετική μουσική στη διαπασών, μέχρι τα ξημερώματα. Τουρίστας πάντως δεν πατούσε. Όταν οι καταστηματάρχες το κατάλαβαν ήταν πια αργά, ε) Ο Δήμος Αγίου Μηνά είχε τοποθετήσει για τους επαγγελματίες κονταίηνερ για τα σκουπίδια που βρωμούσαν, αλλά κάποιοι τα πετούσαν όπου τους εξυπηρετούσε, στ) Ο Δήμος, επίσης, είχε νοικιάσει ένα χωράφι για πάρκιγκ. Τρεις χρονιές είχε πολύ αέρα με τα μελτέμια. Ένα σύννεφο σκόνης σκέπαζε συνεχώς όλη τη γειτονιά. Το διπλανό ξενοδοχείο και τα ενοικιαζόμενα (στη στροφή πριν του Γιαμού) υπέφεραν, Θυμάμαι ότι ένα βράδυ αναγκάστηκαν να τους μεταφέρουν αλλού!!. Τώρα, που εξαφανίστηκαν οι τουρίστες, ασφαλτώθηκε το χωράφι, αλλά είναι πια αργά!!, ζ) Δύο χρόνια πριν σταματήσουν για πάντα τα τσάρτερς, μία Ολλανδέζα αντιπρόσωπος μου λέει, «εμείς φεύγουμε. Δεν έχουμε καλές κριτικές από τους πελάτες μας. Δεν φταίει μόνο το αεροδρόμιο». Μου είπε πολλά και διάφορα. Η κουβέντα μας πήγε και στην εξυπηρέτηση με τα λεωφορεία που δεν έχουν τακτικά δρομολόγια ή δεν είναι στην ώρα τους. «Ξέρετε» μου είπε, «δεν νοιάζει τους δικούς μας αν τα δρομολόγια είναι αραιά. Πιο πολύ τους πειράζει το ότι τα λεωφορεία δεν είναι καθόλου καθαρά και μερικές φορές μυρίζει ο ιδρώτας του οδηγού»!
            Πιστεύετε ότι όλα τα παραπάνω, όπως και χίλια-δυο άλλα, είναι άνευ ουσίας στην στήριξη και προώθηση του τουρισμού; Η Χίος θέλησε να μπει στην τουριστική επιχείρηση χωρίς να έχει ιδέα από τουρισμό. Πίστευε ότι βρισκόταν στην πρωτόγονη εποχή των περιηγητών του 17ου αιώνα ή των τουριστών με σακίδιο, που ήθελαν να ζήσουν πρωτόγονες εμπειρίες και τους αντιμετώπισε πολύ πρόχειρα. Με εγωισμό και χωρίς το αναγκαίο ενδιαφέρον για τη λεπτομέρεια. Όμως, είναι προφανές ότι, το σαλόνι σου το φτιάχνεις πριν έλθουν οι επισκέπτες σου. Τούτη την βασική αρχή του σωστού νοικοκύρη, άρα και σωστού επιχειρηματία, οι πολύξεροι Χιώτες της τουριστικής δράσης την αγνόησαν. Και οι πελάτες πολύ σύντομα τους εγκατέλειψαν. Επενδύσεις πολλών εκατομμυρίων ταλαιπωρήθηκαν – και ταλαιπωρούνται – από την ασχετοσύνη, απαιδευσιά και από τον ερασιτεχνισμό μερικών δήθεν επιχειρηματιών!! Μαζί ταλαιπωρούνται και οι πολλοί που δεν φταίνε. Κάποιος μπορεί να πει πως και σε άλλους πολύ γνωστούς τουριστικούς προορισμούς παρόμοια χάλια συμβαίνουν. Ναι, ίσως και χειρότερα. Όμως, αυτοί έχουν παγιώσει πλέον μια καλή φήμη!
            Ποτέ δεν δόθηκε, από έναν υπεύθυνο ντόπιο φορέα, ένα ερωτηματολόγιο στους τουρίστες των τσάρτερς ή στους όποιους σημερινούς τουρίστες, για το τι νομίζουν για τη Χίο. Κάποια καταλύματα μπορεί να παίρνουν άριστα, στις ιστοσελίδες διαφήμισής τους, αλλά δεν γνωρίζουμε ποια είναι τα κουσούρια του Νησιού μας με το μάτι των επισκεπτών! Για «μικρά» αλλά και «μεγάλα» θέματα: Δημόσιοι χώροι, ενημερωτικά φυλλάδια, περιποίηση από τους ντόπιους, ποιότητα ζωής, οργανωμένες ή αφρόντιστες παραλίες, συμπεριφορά όσων ασχολούνται με τον τουρισμό, σύγχρονη και ποιοτική εξυπηρέτηση. Τί βαθμό βάζουν; Τί προσδοκίες έχουν; Τί προτάσεις κάνουν; Πώς βλέπουν το κόστος ζωής; Αν λοιπόν ρωτήσουμε τους επισκέπτες μας θα ανακαλύψουμε ότι μπορεί να φταίει και το αεροδρόμιο που λείπει, όμως φταίνε και χιλιάδες άλλα τα οποία θα έπρεπε να είχαμε φτιάξει δεκαετίες τώρα. Εάν δεν το φροντίσουμε σύντομα, πάλι θα βρεθούμε με το σαλόνι υποδοχής μας άφτιαχτο, και την συμπεριφορά μας χάλια, έστω και εάν το αεροδρόμιο είναι, μετά από κάποια χρόνια, νέο και μεγάλο!!
Θα κλείσω με ένα σχετικό, ευτράπελο περιστατικό, που συνέβη πριν από αρκετά χρόνια, τέλη της δεκαετίας του ’90, έτσι όπως μου το διηγήθηκε μία παρέα Νορβηγών που έκαναν διακοπές στον Καρφά: Πήγαν σε ένα εστιατόριο της πόλης, μάλλον κυριλέ θα τόλεγες, και τακτοποιήθηκαν σε ένα τραπέζι. Στην παρέα έκανε εντύπωση πως το γκαρσόνι, όταν έφερνε τα πιάτα, δεν τα ακουμπούσε στο τραπέζι αλλά τα κρατούσε πάνω από τα κεφάλια τους περιμένοντας ποιος να τα πάρει. Μια- δυο φορές αυτή η δουλειά και απεφάσισαν την επόμενη που θα φέρει κάτι το γκαρσόνι να μην του πάρουν το πιάτο αλλά να κάνουν πως συζητούν. Μου είπαν πως το τι έγινε ήταν το κάτι άλλο. Επί ένα λεπτό και πλέον εκείνοι δήθεν μιλούσαν, γελούσαν και έτρωγαν απαθείς, λοξοκοιτάζοντας προς το γκαρσόνι, που καθόταν ακίνητο με το πιάτο να αιωρείται πάνω από το τραπέζι και τα κεφάλια τους!… Κάποτε κατάλαβε το γκαρσόνι (που δεν είχε καθόλου καταρτιστεί για τη δουλειά του) το τι έπρεπε να κάνει και έτσι τελείωσε η παράσταση!…

(*) Το παρόν άρθρο αποτελεί το εισαγωγικό μέρος της εισήγησής μου στο Αναπτυξιακό Συνέδριο, στην ενότητα για τον τουρισμό, που πραγματοποιήθηκε το τριήμερο 5-7 Οκτωβρίου 2018. Κατέθεσα δύο (2) απλές και απολύτως εφαρμόσιμες προτάσεις για την βελτίωση και ανάδειξη της τουριστικής εικόνας του Νησιού μας, για τις οποίες θα αναφερθώ προσεχώς.

Latest..

30οι Αγαιοπελαγίτικοι Αγώνες Στίβου: Με συνδιοργανώτρια την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, η μεγάλη γιορτή του αθλητισμού στην Κω

ΚΩΣ: Η μεγαλύτερη αθλητική γιορτή του Αιγαιοπελαγίτικου χώρου, οι 30οι Αιγαιοπελαγίτικοι Αγώνες Στίβου, πραγματοποιήθηκε το Σαββατοκύριακο στο Στάδιο «Ανταγόρας» της Κω, με … [Read More...]