Η εκπτώχευση είναι ιδεολογία και πολιτική απόφαση

ΙΚΑΡΙΑ :

Γράφει ο Δημήτρης Σεβαστάκης για την Αυγή
Η οικονομική ένδεια είναι δομημένη πολιτική, όχι μόνο στην οικονομική, αλλά στην ιδεολογική και πολιτιστική της διάσταση. Δεν φτωχαίνει ο κόσμος μόνο, αλλά διαστρέφεται το πολιτικό του κριτήριο. Κινείται έτσι, ανάμεσα στον μιθριδατισμό και στην ανάγκη εκδίπλωσης μιας ανυπόμονης αποκατάστασης. Δηλαδή κινείται ανάμεσα στο «κακό» που συνηθίζεται και στην κοινωνική αντίσταση που εκφράζεται (ανώριμα και θνησιγενώς) ως απλή, φευγαλέα και εξατμίσιμη οργή. Αυτές είναι, κατά τη γνώμη μου, οι κύριες ιδεολογικοψυχολογικές ορίζουσες της σύγχρονης πραγματικότητας. Αυτά είναι τα δύο κεντρικά σκέλη, μέσα από τα οποία πρέπει να συγκροτηθεί το αριστερό φρόνημα απέναντι στη δεξιά κουλτούρα. Γιατί η Δεξιά δεν είναι απλή παραταξιακή περίφραξη, αλλά αντίληψη, νοοτροπία, παιδεία. Έναντί της έχει μια αντιφατική λαϊκή αμφιβολία, άρνηση, αντίδραση, που εξελίσσεται (κυρίως λόγω ΣΥΡΙΖΑ) σε πολιτική διατύπωση, όχι όμως σε μια συμπαγή κουλτούρα. Έτσι έχουν διαμορφωθεί τα πράγματα τα χρόνια της χρεοκοπίας. Το ένα (η Δεξιά) είναι νοοτροπία εδραιωμένη, το άλλο (η Αριστερά) είναι αίσθημα διεγερμένο. Η διαφορά είναι μεγάλη. Αν ισχύει αυτό, τότε οι γλώσσες πολιτικής επικοινωνίας (και επιχειρήματος καταληπτού και λειτουργικού για τη διεκδίκηση της εξουσίας) είναι πολύ διαφορετικές από τις προ χρεοκοπίας περιόδους. Το επίπεδο και η διάρθρωση της πολιτικής ευαισθησίας (δηλαδή της ιστορίας που γίνεται πολιτική ιδιοσυστασία) είναι απολύτως διαφορετικά. Αν έχεις να αντιπαλέψεις εδραιωμένες νοοτροπίες, τότε έχεις τρεις δρόμους: ή πας με τα νερά τους κολακεύοντάς τες (και σε λίγο αντιγράφοντάς τες) ή τις ανατρέπεις κριτικά ή πας σπίτι σου, στην ησυχία των βεβαιοτήτων που δεν τις κατάλαβε ο κόσμος (όπως έπραξαν πολλές αριστερές προσωπικότητες, ομάδες και πολιτικές κινήσεις).
Ο ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. έχει διαλέξει τον δεύτερο δρόμο, δηλαδή της κριτικής επικοινωνίας με το αντιφατικό, ανακόλουθο, ασύντακτο κοινό που είναι αποκλεισμένο και συντετριμμένο. Η πολιτική δουλειά και δυσκολεύει (αφού πρέπει να πείθεις, να ανατρέπεις χωρίς να αποκόπτεσαι) και διευκολύνεται (αφού εκπαιδεύεσαι στο πεδίο και όχι στο ιγκλού μιας κομματικής οργάνωσης ή μιας παρέας). Φτάνουμε σιγά-σιγά στην ανάγκη του συγκεκριμένου. Συνταγολόγιο δεν υπάρχει. Αλλά αν ξεκινάς από το τι έχεις στο αρχείο σου στο (πολυετές) κομματικό μητρώο ή στη βιβλιοθήκη (που νομίζεις, μάλιστα, ότι σε καθιστούν αριστερό με συμβόλαιο), το πιθανότερο είναι να χάνεις την επαφή με τμήμα αυτού του κόσμου. Όχι κατ’ ανάγκη των ψηφοφόρων, αλλά σίγουρα ακροατών του λόγου σου. Αν ξεκινήσεις από το πραγματικό, από την ωμή, ζώσα πραγματικότητα, οι λύσεις και οι τρόποι επικοινωνίας σχεδόν σου υποδεικνύονται. Η πραγματικότητα είναι εκεί με την υποβαθμισμένη απασχόληση στη θέση της εργασίας και την τεράστια παραγωγική απάτη που συντελείται στον τόπο μας (πολλές δεκαετίες), η οποία κυοφορεί τη χαμηλού επιπέδου εργασία και τη (στοχευμένα και οργανωμένα) συμμετρική της ανεργία.
Ναι, αλλά δεν είναι αμυντικό κάτι τέτοιο; Δεν λέω να παρηγορείς τον καταπιεζόμενο, αλλά να αλλάζεις τους όρους παραγωγικής του συγκρότησης. Ο κρατικοδίαιτος μεταπρατικός επιχειρηματίας δεν παράγει πλούτο. Με όποιον όρο κι αν το δεις. Η ηθικοποίηση του κράτους και του δημόσιου θεσμικού χώρου είναι ανάκτηση παραγωγικού μηχανισμού, όχι κατηχητικό καθήκον. Το να βγαίνει η «δουλειά», το να κατασκευάσεις λειτουργικές δημόσιες δομές, το να βελτιώσεις δομικά στοιχεία της αγοράς δεν είναι οπορτουνισμός, αλλά μέγιστο πολιτικό καθήκον. Το να μιλάς προσεγγίζοντας πρακτικά το πρόβλημα και όχι απομακρυνόμενος, ακόμα κι αν έχεις αδυναμίες στην πρότασή σου, εκτιμάται (απ’ τον δύσκολα και αντιφατικά κινούμενο κόσμο). Εκτιμάται ότι πασχίζεις να συγκροτήσεις πρόταση και όχι μια ρύθμιση για κάποιον κολλητό. Πείθεις ότι έχεις εκπαιδευτεί (κατά τα χρόνια της κυβέρνησης και τα χρόνια της αντιπολίτευσης) να συντάσσεις λογική πρόταση εξουσίας, διοίκησης, νομοθετικής κατασκευής. Δεν πατάς στα «ευκολάκια» και στα γιουρούσια. Ο κόσμος το χρειάζεται και είναι έτοιμος.
Σχετικά

Latest..

Χρ.Στεφανάδης: Παραπλανητική διαφήμιση ”θεραπευτικών” προϊόντων με το όνομα του

ΙΚΑΡΙΑ: Θύμα επιτήδειων φέρεται να έπεσε ο Βουλευτής του Νομού Σάμου Χριστόδουλος Στεφανάδης, αφού όπως τον ενημέρωσαν κυκλοφορεί στο διαδίκτυο διαφήμιση ”θεραπευτικών” προϊόντων … [Read More...]