Τι γίνεται όταν η συζήτηση φτάνει στα δάνεια των κομμάτων

ΙΚΑΡΙΑ :

Από τη Σύνταξη (Βασισμένο σε ρεπορτάζ της εφημερίδας Αυγή)
Η είδηση ότι ο πρόεδρος της βουλής λειτουργώντας ως κομματάρχης της Νέας Δημοκρατίας και έκλεισε το μικρόφωνο στον πρόεδρο της αξιωματικής αντιπολίτευσης την ώρα που ο πρωθυπουργός ήταν άφαντος μα αφήνει άφωνους αλλά το θέμα είναι σε ποιό σημείο έκλεισε το μικρόφωνο, για ποιό θέμα και για ποιό λόγο. Δείτε τα βίντεο και θα καταλάβετε.
[embedded content]
[embedded content]
Το ιστορικό
Ο Αλέξης Τσίπρας ζήτησε να παρέμβει στη Βουλή με αφορμή τη συνεχιζόμενη φυγομαχία του Κυριάκου Μητσοτάκη ο οποίος συστηματικά αρνείται να πάει στη Βουλή και να απαντήσει στις επίκαιρες ερωτήσεις του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ. Για φίμωση έκανε λόγο ο Αλέξης Τσίπρας και κάλεσε τον Κ. Τασούλα να σταθεί στο ύψος του ως πρόεδρος της Βουλής και όχι ως πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας.
O πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία Αλέξης Τσίπρας ζήτησε, στο τέλος της διαδικασίας των επίκαιρων ερωτήσεων, να πάρει τον λόγο όπως δικαιούται ως αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης, πρόεδρος κοινοβουλευτικής ομάδας και πρώην πρωθυπουργός, προκειμένου να αναφερθεί στην νέα άρνηση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη να απαντήσει στη Βουλή για τα τεράστια χρέη της Νέας Δημοκρατίας.
Ωστόσο, ο πρόεδρος της Βουλής Κώστας Τασούλας ο οποίος έσπευσε να αναλάβει ο ίδιος την προεδρία της συνεδρίασης (προεδρεύων ως τότε ήταν ο Γ. Λαμπρούλης του ΚΚΕ), είχε άλλες προθέσεις, καθώς ανέλαβε όχι απλώς να δικαιολογήσει την απουσία του πρωθυπουργού από τον κοινοβουλευτικό έλεγχο, αλλά και να σταματήσει την διαδικασία προκειμένου να μην πάρει τον λόγο ο κ. Τσίπρας. Μάλιστα, ήταν τόσο βιαστικός που ξεκίνησε να μιλάει ενώ ο κ. Τσίπρας ήταν στο βήμα, με αποτέλεσμα ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ να τον διακόψει ζητώντας του να του επιτρέψει να κατέβει από το βήμα, ώστε να μην είναι τόσο άκομψο αυτό που συμβαίνει.
Ο πρόεδρος της Βουλής χαρακτήρισε το αίτημα Τσίπρα να πάρει το λόγο ως δικαιούται ως προσπάθεια καθιέρωσης μίας εκτός κανονισμού πρακτικής, με επιχείρημα ότι οι αρχηγοί κομμάτων, ΚΟ και πρώην πρωθυπουργοί έχουν δικαίωμα να πάρουν το λόγο… παντού εκτός των επίκαιρων ερωτήσεων. Μάλιστα, κατηγόρησε τον κ. Τσίπρα για «πολιτικό ακτιβισμό».
O πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία Αλέξης Τσίπρας ζήτησε, στο τέλος της διαδικασίας των επίκαιρων ερωτήσεων, να πάρει τον λόγο όπως δικαιούται ως αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης, πρόεδρος κοινοβουλευτικής ομάδας και πρώην πρωθυπουργός, προκειμένου να αναφερθεί στην νέα άρνηση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη να απαντήσει στη Βουλή για τα τεράστια χρέη της Νέας Δημοκρατίας.
Ωστόσο, ο πρόεδρος της Βουλής Κώστας Τασούλας ο οποίος έσπευσε να αναλάβει ο ίδιος την προεδρία της συνεδρίασης, δείτε το πρώτο βίντεο, (προεδρεύων ως τότε ήταν ο Γ. Λαμπρούλης του ΚΚΕ), είχε άλλες προθέσεις, καθώς ανέλαβε όχι απλώς να δικαιολογήσει την απουσία του πρωθυπουργού από τον κοινοβουλευτικό έλεγχο, αλλά και να σταματήσει την διαδικασία προκειμένου να μην πάρει τον λόγο ο κ. Τσίπρας. Μάλιστα, ήταν τόσο βιαστικός που ξεκίνησε να μιλάει ενώ ο κ. Τσίπρας ήταν στο βήμα, με αποτέλεσμα ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ να τον διακόψει ζητώντας του να του επιτρέψει να κατέβει από το βήμα, ώστε να μην είναι τόσο άκομψο αυτό που συμβαίνει.
Ο πρόεδρος της Βουλής χαρακτήρισε το αίτημα Τσίπρα να πάρει το λόγο ως δικαιούται ως προσπάθεια καθιέρωσης μίας εκτός κανονισμού πρακτικής, με επιχείρημα ότι οι αρχηγοί κομμάτων, ΚΟ και πρώην πρωθυπουργοί έχουν δικαίωμα να πάρουν το λόγο… παντού εκτός των επίκαιρων ερωτήσεων. Μάλιστα, κατηγόρησε τον κ. Τσίπρα για «πολιτικό ακτιβισμό».
Ο Αλ. Τσίπρας από την πλευρά του τόνισε ότι ο κ. Τασούλας γνωρίζει πολύ καλά πως αυτός που παραβιάζει τον Κανονισμό είναι ο πρωθυπουργός που «γράφει στα παλαιότερα των υποδημάτων του την κοινοβουλευτική διαδικασία και την καθιερωμένη “Ώρα του Πρωθυπουργού”». Εκείνη την στιγμή, είναι χαρακτηριστικό ότι κάποιος προσπαθούσε να ενημερώσει τον κ. Τασούλα με σημειώματα και ο κ. Τσίπρας είπε χαρακτηριστικά «αφήστε τα σκονάκια» και του ζήτησε να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων «ωες πρόεδρος του συνόλου της Βουλής των Ελλήνων και όχι ως πρόεδρος που παίρνει σκονάκια για το τι θα πει από συνεργάτες του πρωθυπουργού».
Ο κ. Τασούλας ωστόσο ήταν αμετακίνητος στην απόφασή του να μην επιτρέψει στον κ. Τσίπρα να μιλήσει και αφού επανέλαβε τα περί «πολιτικού ακτιβισμού» μαζί με επιχειρηματολογία για τις φορές που ο Κυρ. Μητσοτάκης απάντησε σε ερωτήσεις, διέκοψε την συνεδρίαση λέγοντας «περιμένω πρόταση τροποποίησης του Κανονισμού» της Βουλής.
Επισημαίνεται ότι το χρέος της ΝΔ μέσα σε τέσσερα χρόνια αυξήθηκε κατά περίπου 118 εκατομμύρια ευρώ, με το κυβερνών κόμμα να προσπαθεί να δικαιολογηθεί ρίχνοντας το φταίξιμο στις τράπεζες και τα υψηλά επιτόκια. Να σημειωθεί ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν χρωστά ούτε ένα ευρώ.
Μετά το παραπάνω κοινοβουλευτικο πραξικόπημα ο Αλέξης Τσίπρας και όλη η Κ.Ο του ΣΥΡΙΖΑ απεχώρησε από την βουλή, ο πρόεδρος από το περιστύλιο της βουλής ωστόσο έκανε δηλώσεις, που εξαπέλυσε σφοδρή επίθεση στον Κυριάκο Μητσοτάκη αλλά και στον Κώστα Τασούλα.
[embedded content]
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης και ο Κώστας Τασούλας επιχείρησαν να κρύψουν μια ισχυρή αλήθεια που λειτουργεί ως βόμβα στα θεμέλια του πολιτεύματος και της δημοκρατικής λειτουργίας, ότι η ΝΔ είναι ένα χρεοκοπημένο κόμμα, και ο πρωθυπουργός στρατηγικός κακοπληρωτής που ζει σε βάρος του Έλληνα φορολογούμενου», κατήγγειλε ο Αλέξης Τσίπρας με αφορμή την απίστευτη κίνηση του προέδρου της Βουλής να μην του επιτρέψει να παρέμβει για την άρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη να απαντήσει σε ερώτησή του για τα φέσια της Νέας Δημοκρατίας.
Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ επεσήμανε πως ο ισολογισμός της ΝΔ είναι μνημείο αναξιοπιστίας και διαχειριστικής ανικανότητας για τον πρωθυπουργό καθώς κάθε χρόνο φεσώνει τον λαό κατά 30 εκατ. ευρώ, και συνολικά 128 εκατ. μέσα στα 5 χρόνια αρχηγίας του.
Παράλληλα υπογράμμισε ότι προκύπτει μείζον θέμα ισονομίας, αλλά και Δημοκρατίας, καθώς όταν ένα κόμμα χρωστάει 340 εκατ. και δεν έχει καμία επίπτωση, τότε δε λειτουργεί προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος αλλά για να εξυπηρετήσει τα συμφέροντα του πιστωτή.
Όπως σημείωσε ο Αλέξης Τσίπας αυτός είναι ο λόγος που η ΝΔ έχει νομοθετήσει ασυλία στα τραπεζικά στελέχη και αύξησε το μετοχικό κεφάλαιο της Τράπεζας Πειραιώς.
Ανακοίνωσε επίσης ότι ο ΣΥΡΙΖΑ κατέθεσε πρόταση νόμου για τα υπερχρεωμένα κόμματα, ώστε η αποπληρωμή των χρεών να γίνεται από την κρατική χρηματοδότηση και την αποζημίωση των βουλευτών.
Στη συνέχεια ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ έγραψε στο facebook τα εξής:
Φαίνεται το ‘χει η μέρα… 11 Ιουνίου 2013 ο κ. Σαμαράς έκλεινε τα μικρόφωνα της ΕΡΤ. 11 Ιουνίου 2021 ο κ. Μητσοτάκης κλείνει τα μικρόφωνα της Βουλής. Ο αυταρχισμός ύστατο στάδιο χρεοκοπημένων κυβερνήσεων. Η αλήθεια όμως δε φιμώνεται. Και η αλήθεια είναι ότι μας κυβερνά ένα χρεοκοπημένο κόμμα. Και οικονομικά και ηθικά
Η πρόταση νόμου που κατέθεσε ο Αλέξης Τσίπρας για τα υπερχρεωμένα κόμματα αναλυτικά
ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗΕπί της αρχής
Τα οικονομικά των πολιτικών κομμάτων και ιδίως το φαινόμενο του υπέρογκου τραπεζικού δανεισμού που ορισμένα εξ αυτών έχουν συσσωρεύσει αποτελεί ένα διαρκές πρόβλημα για τη δημοκρατία και τη λειτουργία της, αφού νοθεύει τον πολιτικό ανταγωνισμό, δημιουργώντας συνθήκες ανισοτιμίας μεταξύ των πολιτικών κομμάτων, αλλά κυρίως υπονομεύει την ανεξαρτησία των υπερχρεωμένων κομμάτων. Την ίδια στιγμή αποτελεί μία μείζονα πρόκληση προς το κοινό περί δικαίου αίσθημα, καθώς δημιουργείται στους πολίτες η πεποίθηση ότι τα κόμματα – και ιδίως εκείνα που κυβέρνησαν καθ’ όλη την περίοδο από τη μεταπολίτευση έως και την έναρξη της οικονομικής κρίσης – βρίσκονται υπεράνω νόμου και υποχρεώσεων και μπορούν να λαμβάνουν «δανεικά και αγύριστα», σε αντίθεση με τους ίδιους που αντιμετωπίζουν διαρκώς πλέον τον κίνδυνο της υπερχρέωσης και της πτώχευσης.
Οι επί το αυστηρότερο αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο για τα οικονομικά των πολιτικών κομμάτων που υιοθετήθηκαν την προηγούμενη δεκαετία και ειδικά την περίοδο 2016-2018 συνέβαλαν καθοριστικά στην εφεξής εξυγίανση της οικονομικής λειτουργίας των πολιτικών κομμάτων, ωστόσο παραμένει ενεργό και άλυτο το πρόβλημα της συσσώρευσης χρεών από την προηγούμενη περίοδο από συγκεκριμένα κόμματα.
Με δεδομένη τη θέση που επιφυλάσσει το ελληνικό Σύνταγμα στα πολιτικά κόμματα και τον θεμελιώδη ρόλο τους στη λειτουργία του σύγχρονου δημοκρατικού πολιτεύματος, τα κόμματα δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν ως οποιαδήποτε ιδιωτική δραστηριότητα ή «επιχείρηση», αλλά κάθε ρύθμιση για την οικονομική τους εξυγίανση οφείλει να διασφαλίζει ταυτόχρονα τη βιωσιμότητά τους. Ωστόσο, αυτό σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να καταλήγει σε ένα ιδιότυπο καθεστώς δανειακής ασυλίας και στην παραπομπή της αποπληρωμής του συσσωρευμένου χρέους στις καλένδες.
Μέχρι σήμερα, ο νομοθέτης έκανε την επιλογή να δώσει στα πολιτικά κόμματα το περιθώριο να εξυγιάνουν με δική τους πρωτοβουλία και σε συνεργασία με τις τράπεζες τα οικονομικά τους και να διευθετήσουν τα χρέη τους. Πρόκειται για κάτι που έκαναν πράγματι αρκετά κόμματα, όχι όμως και εκείνα που είχαν τη μερίδα του λέοντος στον τραπεζικό δανεισμό, τα οποία εξακολουθούν να αυξάνουν ανεξέλεγκτα τις δανειακές τους υποχρεώσεις.
Βάσει των ανωτέρω, καθίσταται αναγκαία η νομοθετική παρέμβαση προκειμένου να αυστηροποιηθεί ακόμη περισσότερο το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο και κυρίως να διασφαλιστεί ότι τα πολιτικά κόμματα και τα στελέχη τους θα φροντίσουν σοβαρά και συστηματικά για την απομείωση και τελικά την εξόφληση των συσσωρευμένων χρεών τους.
Επί των άρθρων
Με το πρώτο άρθρο της προτεινόμενης ρύθμισης, μειώνεται το ποσοστό της συνολικής ετήσιας κρατικής χρηματοδότησης το οποίο είναι βάσει του νόμου 3023/2002 (Α’ 146), όπως ισχύει, ανεκχώρητο έναντι απαιτήσεων από δανειακές συμβάσεις από πενήντα τοις εκατό (50%) που ήταν μέχρι σήμερα σε εικοσιπέντε τοις εκατό (25%).
Με τη ρύθμιση αυτή εξασφαλίζεται αφ’ ενός η διαφύλαξη ενός ελάχιστου τμήματος της κρατικής χρηματοδότησης προκειμένου να καλύπτεται η στοιχειώδης λειτουργία ενός κόμματος, σύμφωνα και με τη λογική του άρθρου 29 του Συντάγματος για την κρατική χρηματοδότηση των κομμάτων, αφ’ ετέρου η διοχέτευση ενός μεγαλύτερου τμήματος αυτής προς την εξόφληση συσσωρευμένων τραπεζικών χρεών, με στόχο την επιτάχυνσή της.
Με το δεύτερο άρθρο της προτεινόμενης ρύθμισης προβλέπεται η παρακράτηση ποσοστού σαράντα τοις εκατό (40%) της βουλευτικής αποζημίωσης των μελών των κοινοβουλευτικών ομάδων για την εξόφληση απαιτήσεων έναντι των οικείων πολιτικών κομμάτων, εφ’ όσον αυτά είναι υπερχρεωμένα. Για τους σκοπούς της διάταξης αυτής ένα κόμμα λογίζεται ως υπερχρεωμένο όταν το σύνολο των μακροπρόθεσμων και βραχυπρόθεσμων δανειακών υποχρεώσεών του σύμφωνα με τον ετήσιο ισολογισμό του υπερβαίνει το δεκαπλάσιο της συνολικής κρατικής χρηματοδότησης που έλαβε κατά το ίδιο έτος, εξαιρουμένης τυχόν εκλογικής χρηματοδότησης.
Η προτεινόμενη διάταξη υπαγορεύεται όχι μόνο από την ανάγκη εξεύρεσης πόρων για την εξόφληση των συσσωρευμένων χρεών πολιτικών κομμάτων, αλλά και προκειμένου να συνδέσει τον κομματικό οργανισμό και τις λειτουργίες του με την εξωτερική έκφρασή του, που είναι κατ’ εξοχήν η κοινοβουλευτική. Οι βουλευτές ενός κόμματος δεν είναι δυνατόν να το εκπροσωπούν θεσμικά και στη δημόσια σφαίρα, χωρίς να αναλαμβάνουν ένα ελάχιστο καθήκον αλληλεγγύης προς το κόμμα τους, πολύ περισσότερο που στις σύγχρονες κομματικές δημοκρατίες η ανάδειξη των αντιπροσώπων του λαού προϋποθέτει την ένταξή τους σε κάποιο κόμμα και τους συνδυασμούς του. Το ποσοστό παρακράτησης που επιλέγεται διασφαλίζει ώστε τα κοινοβουλευτικά στελέχη να μη συναινούν ούτε να ανέχονται τάσεις υπερχρέωσης του κόμματός τους, ενώ ταυτόχρονα το εναπομένον επιτρέπει την κάλυψη των δαπανών που σχετίζονται με τις ανάγκες άσκησης του λειτουργήματος των βουλευτών.
Τέλος, με το τρίτο άρθρο προβλέπεται η έναρξη ισχύος της παρούσας πρότασης νόμου.
ΠΡΟΤΑΣΗ ΝΟΜΟΥΟικονομική εξυγίανση των πολιτικών κομμάτων
Άρθρο 1Ανεκχώρητο κρατικής χρηματοδότησης έναντι απαιτήσεων από τραπεζικά δάνεια
Το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 7 του άρθρου 7 του ν. 3023/2002 (Α’ 146), όπως ισχύει, αντικαθίσταται ως εξής:
«7. Απαγορεύεται η χορήγηση δανείων από τις τράπεζες προς τους δικαιούχους κρατικής χρηματοδότησης της περίπτωσης β΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 1, εφόσον, προς εξασφάλιση των δανείων αυτών, εκχωρείται ή ενεχυριάζεται είτε η κρατική χρηματοδότηση που αφορά σε οικονομικό έτος μεταγενέστερο του έτους χορήγησης του δανείου είτε ποσοστό της κρατικής χρηματοδότησης που υπερβαίνει το 75% της ετήσιας χρηματοδότησης του δικαιούχου.».
Το άρθρο 32 του ν. 4531/2018 (Α’ 62) αντικαθίσταται ως εξής:
«Η αληθής έννοια της διάταξης του πρώτου εδαφίου της παρ. 7 του άρθρου 7 του ν. 3023/2002 (Α’ 146) είναι ότι το ποσοστό εικοσιπέντε τοις εκατό (25%) της κρατικής χρηματοδότησης, την οποία λαμβάνουν οι δικαιούχοι της περίπτωσης ε.α΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 1 του ίδιου νόμου, είναι ανεκχώρητο έναντι των τραπεζικών απαιτήσεων που γεννώνται από τις δανειακές συμβάσεις, ανεξαρτήτως του χρόνου γέννησης αυτών.»
Άρθρο 2Συμβολή των βουλευτών στην εξόφληση των δανειακών υποχρεώσεων των κομμάτων τους
Στον ν. 3023/2002 προστίθεται άρθρο 7Γ ως εξής :
«Άρθρο 7ΓΠαρακράτηση βουλευτικής αποζημίωσης
Όταν το σύνολο των μακροπρόθεσμων και βραχυπρόθεσμων δανειακών υποχρεώσεων πολιτικού κόμματος, σύμφωνα με τον ετήσιο ισολογισμό του, υπερβαίνει το δεκαπλάσιο της συνολικής κρατικής χρηματοδότησης που έλαβε το κόμμα αυτό κατά το ίδιο έτος, εξαιρουμένης τυχόν εκλογικής χρηματοδότησης, η Βουλή των Ελλήνων παρακρατά ποσοστό σαράντα τοις εκατό (40%) της βουλευτικής αποζημίωσης των μελών της οικείας κοινοβουλευτικής ομάδας, το οποίο αποδίδει σε ειδικό λογαριασμό που τηρείται στο Υπουργείο Εσωτερικών, προκειμένου να καταβληθεί για την εξόφληση απαιτήσεων που έχουν αναγγελθεί από τους δανειστές του οικείου κόμματος. Με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Εσωτερικών ρυθμίζονται οι αναγκαίες λεπτομέρειες για την τήρηση και λειτουργία του ειδικού λογαριασμού.»
Άρθρο 3Έναρξη ισχύος
Η ισχύς του παρόντος νόμου αρχίζει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Επίλογος-Συμπεράσματα
Στη χώρα της Μαίνανδρης δημοκρατίας και της Λιγδιάρικης πολιτιστικής πρόοδου δεν επιτρέπεται να μιλάς για χρέη κομμάτων. Επιτρέπεται όμως να πάρεις το σπίτι ενός μεροκαματιάρη που χρωστάει λίγα Ευρώ και ειδικά λίγα Ευρώ μπροστά στα 600 και εκατομμύρια των κυβερνόντων κομμάτων (ΠΑΣΟΚ,ΝΔ). Ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν κάθετα ενάντιος στους πλειστηριασμούς της πρώτης κατοικίας, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας το επιτρέπει και λέμε ότι αφου το επιτρέπει να βρούμε εκείνους που προκάλεσαν τα χρέη των κομμάτων αυτών και αν δε θέλι το κόμμα να δώσει χρήματα, ας πλειστηριάσουμε τους οίκους και τα περιουσιακά στοιχεία αυτών των υπουργών και πρωθυπουργών, που έχουν όνομα και επίθετο. Λαϊκισμός ε? Ναι αλλά τουλάχιστον είναι το δίκαιο, βάσει του νόμου που θέσπισε το κυβερνών κόμμα.

Latest..

Ολλανδία-Ουκρανία 3-2

ΙΚΑΡΙΑ : Η Ουκρανία επέστρεψε από το 2-0 μέσα σε ένα 4λεπτο στο φινάλε, αλλά η Ολλανδία ήταν ανώτερη και δικαιώθηκε με την καρφωτή κεφαλιά του Ντούμφριζ στο 85′, παίρνοντας … [Read More...]

Αυστρία-Β.Μακεδονία 3-1

ΙΚΑΡΙΑ : Η Αυστρία επικράτησε άνετα της Βόρειας Μακεδονίας για τον 3ο όμιλο και πέτυχε την πρώτη της νίκη σε τελικά ευρωπαϊκού πρωταθλήματος. Το σκορ άνοιξε ο Λάινερ στο 18′, … [Read More...]

«Άγγιξε» το όνειρο ο Τσιτσιπάς

ΛΕΣΒΟΣ: Παρά το ιδανικό ξεκίνημα, όταν προηγήθηκε με 2-0 σετ, ο Στέφανος Τσιτσιπάς δεν κατάφερε να συνδυάσει τον πρώτο τελικό grand slam στην καριέρα του με τον τίτλο του … [Read More...]