Ένωση Τουριστικών Γραφείων Δωδεκανήσου: Συνεχείς ακυρώσεις στα νησιά από επαγγελματικά θαλαμηγά σκάφη

ΚΩΣ:

Έντονες διαμαρτυρίες από την Ένωση Τουριστικών Γραφείων Δωδεκανήσου
Γενικό ξεσηκωμό έχει προκαλέσει στα νησιά της Δωδεκανήσου, η αύξηση στη φορολόγηση που επιβλήθηκε από φέτος στα επαγγελματικά θαλαμηγά σκάφη, τα οποία προερχόμενα από την Τουρκία φέρνουν τουρίστες για ολιγοήμερες διακοπές στην περιοχή μας, με αποτέλεσμα να πέφτουν βροχή οι ακυρώσεις και να χάνεται εισόδημα από πολλές επαγγελματικές τάξεις.
Το θέμα απασχολεί σοβαρά τον τελευταίο καιρό, τόσο τους επαγγελματίες της ναυτιλίας που δραστηριοποιούνται στον τομέα αυτό, όσο και τους επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στα νησιά, καθώς οι ακυρώσεις άρχισαν να γίνονται αισθητές και τα έσοδα από τον θαλάσσιο τουρισμό έπεσαν στο ναδίρ.
Εκτιμάται ότι, περίπου 2.185 τέτοια σκάφη δραστηριοποιούνται στα νησιά της Δωδεκανήσου και ειδικότερα, μεταφέρουν τουρίστες από την περιοχή της Λέρου μέχρι και το Καστελλόριζο, ενώ αν υπολογιστεί ότι, κάθε ένα από αυτά φιλοξενεί κατά μέσο όρο 6 επιβάτες, τότε, τα νησιά μας, επισκέπτονται τουλάχιστον 13.000 τουρίστες με αυτό τον τρόπο.
Επειδή, σύμφωνα με τις μελέτες, κάθε επιβάτης σκάφους ξοδεύει στο νησί που επισκέπτεται, περίπου 35 ευρώ, τότε υπολογίζεται ότι κινδυνεύουν να χαθούν πάνω από 450.000 ευρώ, χρήματα που μέχρι πρότινος έμεναν στις τοπικές κοινωνίες.
Για το θέμα πραγματοποιήθηκε χτες συνέντευξη Τύπου από την Ένωση Τουριστικών Γραφείων Δωδεκανήσου και μάλιστα ο εντεταλμένος ναυτικών πρακτόρων και θαλάσσιου τουρισμού, Μιχάλης Ροδίτης, έκανε γνωστό, ότι δέχεται συνεχώς τηλέφωνα διαμαρτυρίας από τα νησιά, λόγω της αισθητής μείωσης των σκαφών, που τέτοια εποχή ήδη αγκυροβολούσαν στα λιμάνια τους και υπήρχε τουριστική κίνηση και φυσικά έσοδα.
Μάλιστα, έφερε το παράδειγμα της Σύμης, καθώς ένα χρόνο πριν, βρίσκονταν στο λιμάνι της 36 τέτοια σκάφη και σήμερα δεν υπάρχει ούτε ένα, λόγω των αλλαγών στη φορολόγηση.
Ειδικότερα, κατά τη συνέντευξη στην οποία παρευρέθηκε η ταμίας της Ένωσης, Γιολάντα Κάππα και το μέλος Γιώργος Αμπντέλ, έγινε αναλυτική παρουσίαση του προβλήματος και τονίστηκε ότι έχει ενημερωθεί για το θέμα μέχρι και ο πρωθυπουργός ενώ η Ένωση Τουριστικών Γραφείων ζητά να «παγώσουν» τα επίμαχα άρθρα που αναφέρονται στη φορολόγηση και να γίνουν αλλαγές ώστε να μην προκαλείται ζημιά στις τοπικές οικονομίες.
«Ο νέος φόρος εφαρμόζεται στα επαγγελματικά σκάφη αναψυχής, είναι φόρος που δεν έχει ψυχολογία. Η εφαρμογή του ανακοινώθηκε στις 29 Δεκεμβρίου ενώ ο νόμος ψηφίστηκε τον Απρίλιο του 2022 και αφορά τρεις κατηγορίες σκαφών.
Η μία κατηγορία είναι όλα τα σκάφη με ξένη σημαία που ελλιμενίζονται στην Τουρκία και τα νοικιάζουν αλλοδαποί τουρίστες και έρχονται στα ελληνικά νησιά για λίγες μέρες, άλλη κατηγορία είναι σκάφη πάνω από 35 μέτρα, τα οποία δεν δικαιούνται το ευεργέτημα να πάρουν έγκριση γιατί είναι ξύλινα και εξαιρούνται.
Επίσης, υπάρχει μία αναφορά του υπουργείου για ένα δήθεν «σαμποτάζ» ότι 35 μέτρα σκάφη δεν μπορούν να δραστηριοποιηθούν ελεύθερα στη χώρα, αν η σημαία τους είναι άλλη από κοινοτική, πράγμα ψευδές γιατί αν μία εταιρεία είχε ένα σκάφος 35 μέτρα, εφόσον έπαιρνε ΑΦΜ στην Ελλάδα, δεν είχε κανένα πρόβλημα να δραστηριοποιηθεί.
Αυτά τα σκάφη των 35 μέτρων μπαίνουν σε μία εφαρμογή, στην οποία δεν απαιτείται να έχουν ΑΦΜ, φορολογικό αντιπρόσωπο κ.λπ., καταβάλλουν ένα ευτελές παράβολο 700 ευρώ και 5,2% ΦΠΑ που πληρώνονται από λογαριασμούς του εξωτερικού.
Προκειμένου λοιπόν αυτό το σκάφος να δραστηριοποιηθεί, ασκεί έργο σε βάρος πολλών σκαφών, τα οποία δραστηριοποιούνται στην ευρύτερη περιοχή της Δωδεκανήσου και ένα ξύλινο σκάφος 35 μέτρων πρέπει να πληρώσει 4.700 ευρώ μόνο παράβολο για να μπει πέντε μέρες στα Δωδεκάνησα. Δηλαδή, η διαφορά τους είναι 4.000 ευρώ» ανέφερε ο κ. Ροδίτης και πρόσθεσε:
«Ο νόμος αυτός θεωρητικά θα σταματούσε τον αθέμιτο ανταγωνισμό στα ξένα σκάφη προς τα ελληνικά, πλην όμως το παράθυρο των 35 μέτρων, κάνει ακριβώς το αντίθετο.
Εμείς έχουμε μιλήσει με το υπουργείο, χθες έγινε μία τηλεδιάσκεψη, ειπώθηκαν όλα αυτά. Δυστυχώς, η Γενική Γραμματεία Λιμένων και ο τομέας της Διεύθυνσης Θαλάσσιου Τουρισμού είναι αρνητικοί στο να δώσουν κάποια λύση.
Προτείνουν κάποιες μικρές εκπτώσεις.
Δεν γνωρίζουμε, γιατί έβαλαν όλες τις κατηγορίες σκαφών σε μία εφαρμογή μόνο και μόνο για να δημιουργήσουν εντυπώσεις ότι υπάρχουν έσοδα, πιθανόν για να καλύψουν τα 35 μέτρα… είναι κάποια πράγματα που είναι αδιανόητα.
Δε λήφθηκε μέριμνα για το ιδιαίτερο πρόβλημα της Δωδεκανήσου. Η Τουρκία έχει γίνει πλέον πολύ ακριβή γιατί έχει υποδομές.
Αν λοιπόν κάποιος πελάτης θέλει να νοικιάσει σήμερα ένα ιστιοφόρο για να πάει στα ελληνικά νησιά, θα πρέπει να έρθει από την Αθήνα και να πάει ξανά πίσω στην Αθήνα γιατί οι βάσεις εδώ είναι περιορισμένες και τα σκάφη είναι λίγα.
Ο πελάτης της τελευταίας στιγμής έχει μόνο μία επιλογή, την Τουρκία. Η περιοχή δραστηριοποίησής του είναι τα Δωδεκάνησα. Κανένας δεν ζήτησε τα σκάφη αυτά να είναι στο απυρόβλητο και να μην πληρώνουν. Αλλά με τέτοια υπέρογκα ποσά, δεν θα έρθει ο τουρίστας. Θα ξοδέψει τα χρήματά του στις ακτές της Τουρκίας».
Το αίτημα της Ένωσης Τουριστικών Γραφείων είναι να παγώσουν τα άρθρα 8 και 9 να γίνει μία Επιτροπή μετά το τέλος της σεζόν, που θα ασχοληθεί με την τροποποίηση των άρθρων, ώστε να γίνουν όπως είπε ο κ. Ροδίτης ορθολογικά, σωστά, και «τίμια», γιατί τα Δωδεκάνησα θα πληγούν καίρια.
Πάντως, όπως τόνισε, η αντίληψη των αρμοδίων του υπουργείου είναι να μείνουν τα πράγματα όπως έχουν και να αποτυπωθούν τα αποτελέσματα και τα συμπεράσματα τον Δεκέμβριο, αλλά από την πλευρά του ο κ. Ροδίτης δήλωσε τα εξής:
«Η απάντησή μου ήταν: θέλετε να ρισκάρετε μία σεζόν στα Δωδεκάνησα για να βγάλετε ασφαλή συμπεράσματα; Γιατί δε ρισκάρετε την Αθήνα;» και αναρωτήθηκε μήπως οργανωμένοι κύκλοι άλλων περιοχών της Ελλάδας θέλουν να προσελκύσουν όλους αυτούς τους πελάτες με τα σκάφη που νοικιάζουν, ώστε να πάνε στις οργανωμένες μαρίνες τους.
Σύμφωνα με τον ίδιο αυτός ο νόμος έχει δημιουργήσει τρομακτικό πρόβλημα στην αγορά και έφερε το παράδειγμα των δύο μεγάλων σκαφών με 18 άτομα επιβάτες το καθένα, που επρόκειτο να πάνε χθες στην Κάλυμνο για αναρριχητικό τουρισμό για δύο μέρες και το ακύρωσαν ενώ, όπως είπε, πολλά τέτοια συμβόλαια στην Τουρκία έχουν τροποποιηθεί και πιθανόν να μην έρθουν τα σκάφη να επισκεφτούν τις ελληνικές ακτές.
Επίσης, αναφέρθηκε και στη γραμμή Κας- Καστελλόριζο και τις εκδρομές μίας μέρας που γίνονται με κόστος 70 ευρώ και επειδή πρέπει ο πελάτης να πληρώσει έξτρα 73 ευρώ για τον φόρο, ακυρώθηκαν τα ταξίδια, μέχρι νεωτέρας.
«Συζητάνε κάποιες λύσεις αλλά δεν υπάρχει η τόλμη να “παγώσουν” τα άρθρα που θα δημιουργήσουν τρομακτικό άμεσο ή έμμεσο πρόβλημα στα Δωδεκάνησα.
Ήδη, τα νησιά είναι θορυβημένα… Επικρατεί αγανάκτηση… Τις παθογένειες του ελληνικού κράτους δεν πρέπει να τις πληρώσουν τα νησιά και οι τουρίστες», κατέληξε ο κ. Ροδίτης, τονίζοντας, ότι οι φόροι εισπράττονται υπέρ του Λιμενικού Σώματος και δεν είναι ανταποδοτικοί για τα λιμάνια μας.

Latest..