ΛΕΣΒΟΣ:
Feyyaz Ünal: συνέντευξη στην Αγγελική Δημοπούλου / Φεγιάζ Ουνάλ είναι Τούρκος επιχειρηματίας. Ζει κι εργάζεται στη Σμύρνη. Είναι ο συγγραφέας του βιβλίου Οι απαντήσεις βρίσκονται στην εταιρεία, που κυκλοφόρησε πρόσφατα στα ελληνικά από τις εκδόσεις Το Μέλλον, σε μετάφραση του Γιώργου Δεμίρ. Στο βιβλίο του ο Ουνάλ αφηγείται την ιστορία της εξέλιξής του στην οικογενειακή επιχείρηση τσιμέντου από την οπτική του υπαλλήλου, του συνεταίρου και του μέλους της οικογένειας, δίνοντας έμφαση στις ανθρώπινες σχέσεις. Στόχος του είναι να βοηθήσει τις μελλοντικές γενιές να πετύχουν τους επιχειρηματικούς στόχους τους.
Το βιβλίο σας Οι απαντήσεις βρίσκονται στην εταιρεία κυκλοφόρησε πρόσφατα στα ελληνικά. Θεωρείτε σημαντική αυτή τη μετάφραση;
Σίγουρα είναι σημαντική. Η οικογένειά μου κατάγεται από τη Λέσβο και μπορώ να πω ότι η ίδρυση της επιχείρησής μας ανάγεται σ’ εκείνα τα χρόνια στην Ελλάδα. Τώρα η ιστορία επιστρέφει στην πατρίδα της με αυτή τη μετάφραση. Το επαγγελματικό μου ταξίδι επίσης συνεχίζεται. Τώρα είμαι πρόεδρος της Mepsan (www.mepsan.com) και της Craft Composite (www.craftcomposite.com). Εξακολουθώ να κρατάω σημειώσεις και ελπίζω ότι θα μπορέσω να μοιραστώ όσα έζησα σε αυτές τις δύο επιχειρήσεις.
Είναι η ιστορία μιας οικογενειακής επιχείρησης, αλλά και μια προσωπική ιστορία. Η ιστορία της εξέλιξής σας μέσα στην εταιρεία. Γιατί αποφασίσατε να καταγράψετε αυτή την ιστορία και την εμπειρία σας σε ένα βιβλίο;
Μέχρι τώρα έχω μάθει ό,τι ξέρω από έμπειρους και επιτυχημένους ανθρώπους. Έχω κερδίσει πολλά ακούγοντάς τους, ακολουθώντας τους και διαβάζοντας τα βιβλία που έχουν γράψει. Για να μην ξεχάσω τι κάναμε και γιατί το κάναμε, κρατούσα σημειώσεις από την αρχή της επαγγελματικής μου ζωής. Σε ένα σημείο συνειδητοποίησα ότι θα μπορούσε να είναι ωφέλιμο για κάποιους να διαβάσουν τι ζήσαμε, τι κάναμε λάθος και πώς λύσαμε τα προβλήματα. Αν και οι επιχειρήσεις έχουν τις δικές τους συνθήκες, είναι όλες ίδιες όσον αφορά τα συστήματα διαχείρισης. Έτσι, εταιρείες από διαφορετικούς τομείς μαθαίνουν από διαφορετικούς τομείς. Ήθελα να μοιραστώ τι βίωσα από την πρώτη μέρα που μπήκα στην εταιρεία, τι συνάντησα, τι λάθη έκανα, πώς έλυσα τα προβλήματα και πώς ένιωσα κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας, καθώς αυτά θα μπορούσαν να είναι πολύτιμα για τους ανθρώπους, ειδικά στην αρχή του επαγγελματικού τους ταξιδιού.
Αυτές οι δύο λέξεις, «οικογένεια» και «επιχείρηση», δεν μένουν μαζί για πολύ.
Αφηγείστε την ιστορία από την οπτική γωνία του υπαλλήλου, του συνεταίρου και του μέλους της οικογένειας και ακτινογραφείτε την ισορροπία των σχέσεων. Ποια ήταν η πιο δύσκολη θέση για εσάς και για ποιους λόγους;
Η πιο δύσκολη θέση ήταν να είσαι σε μια επιχείρηση ως μέλος της οικογένειας. Θεωρητικά μια εταιρεία έχει το δικό της σύνολο κανόνων, γραφειοκρατίας και ιεραρχίας. Αλλά αν πρόκειται για οικογενειακή επιχείρηση, τα πράγματα μερικές φορές μπορεί να γίνουν περίπλοκα λόγω των οικογενειακών σχέσεων. Αυτός είναι ο λόγος που σε όλο τον κόσμο οι οικογένειες προσπαθούν να αποκλείσουν τις οικογενειακές σχέσεις από τις επιχειρηματικές δραστηριότητες. Προσαρμόστε την εταιρική διακυβέρνηση και διευθύνετε την επιχείρηση ως επιχείρηση και όχι σαν οικογενειακή επιχείρηση. Αυτές οι δύο λέξεις, «οικογένεια» και «επιχείρηση», δεν μένουν μαζί για πολύ. Κατά τη διάρκεια της θητείας μου ως προέδρου στην Τουρκική Ένωση Εταιρικής Διακυβέρνησης, συνειδητοποίησα ότι οι μέτοχοι δεν κατέχουν την εταιρεία, κατέχουν τις μετοχές της εταιρείας. Και η κατοχή των μετοχών δεν πρέπει να δίνει το δικαίωμα διαχείρισης της εταιρείας. Αν δούμε τις επιχειρήσεις από αυτή την οπτική γωνία, ο χρόνος ζωής τους αυξάνεται.
Πριν μπείτε στην εταιρεία σας εργαζόσασταν σε άλλες επιχειρήσεις. Γιατί; Πόσο εύκολο και πόσο σημαντικό είναι για κάποιον να αφήσει στην άκρη συναισθήματα και προσωπικές επιταγές, για να προωθήσει την ευημερία μιας εταιρείας;
Έπρεπε να αποκτήσω μια προοπτική εργαζόμενου, γι’ αυτό εργάστηκα σε άλλες επιχειρήσεις. Χρειαζόμουν επίσης να αποκτήσω εμπειρία στην επιχειρηματική ζωή και σε διαφορετικούς τομείς, διότι έπρεπε να μάθω πριν διευθύνω. Είναι πραγματικά δύσκολο να αφήσεις στην άκρη τα συναισθήματα όταν εργάζεσαι, ειδικά σε μια οικογενειακή επιχείρηση. Είναι όμως κρίσιμο ταυτόχρονα. Η επαγγελματική ζωή είναι ένα διαφορετικό θέατρο από την πραγματική ζωή και πρέπει να το παίξεις σύμφωνα με τους κανόνες του, ώστε να μην υπάρχει χώρος για οικογενειακά συναισθήματα στις επιχειρήσεις. Αν είναι ανάμεικτα τα πράγματα, μπορεί να γίνουν πολύ περίπλοκα.
Γιατί θα προτείνατε στους Έλληνες αναγνώστες να διαβάσουν αυτό το βιβλίο;
Κάθε επιχείρηση σε κάθε χώρα αντιμετωπίζει παρόμοια προβλήματα διαχείρισης. Αυτό που προσπάθησα να γράψω στο βιβλίο είναι μια μεθοδολογία. Για να βελτιώσετε την απόδοση μιας επιχείρησης, θα πρέπει να κάνετε τις σωστές ερωτήσεις στους σωστούς ανθρώπους, να αναλύσετε τα δεδομένα που έχετε για να δείτε από πού προέρχεται η κερδοφορία σας, να μάθετε τα προβληματικά τμήματα και θέματα και να τα λύσετε. Ελπίζω οι Έλληνες αναγνώστες να βρουν τουλάχιστον μια καλή ιδέα που να μπορούν να εφαρμόσουν από το βιβλίο.
Τελικά, οι απαντήσεις βρίσκονται στην εταιρεία;
Νομίζω ότι όλες οι απαντήσεις βρίσκονται μέσα στην εταιρεία. Υπάρχουν έμπειροι άνθρωποι που εργάζονται και γνωρίζουν τις λύσεις στα προβλήματα που αντιμετωπίζει η εταιρεία. Είναι ζήτημα λήψης των σωστών απαντήσεων από τα σωστά άτομα. Είναι αλήθεια ότι οι εργαζόμενοι μπορεί μερικές φορές να χάνουν τον έξω κόσμο, την οικονομία ή το πού πηγαίνει ο κλάδος, γι’ αυτό πρέπει να πω ότι είναι επίσης σημαντικό να μη χάνεις ό,τι συμβαίνει εκτός της εταιρείας.
Οι απαντήσεις βρίσκονται στην εταιρεία
Μια ιστορία οικογενειακής επιχείρησης
Φεγιάζ Ουνάλ
μετάφραση: Γιώργος Δεμίρ
Εκδόσεις Το Μέλλον
σ. 170
ISBN: 978-618-87078-3-2
Τιμή: 13,78€
πηγη: