ΛΕΣΒΟΣ:
Γράφει ο Ανδρέας ΚωνσταντίνουΔιάβασα με ενδιαφέρον την είδηση ότι ο Δήμος Μυτιλήνης πραγματοποιεί αυτό το διάστημα κυκλοφοριακές μετρήσεις σε κεντρικές οδούς της πόλης, στο πλαίσιο ευρύτερης μελέτης. Σαφώς πρόκειται για μια θετική εξέλιξη. Όμως, όπως συμβαίνει διαχρονικά στη χώρα μας, το πρόβλημα δεν είναι οι μελέτες, αλλά η εφαρμογή τους.Η σχετική «πολυτέλεια» της ΜυτιλήνηςΓια όποιον έχει ζήσει σε μεγάλα αστικά κέντρα, ειδικά στην Αθήνα της δεκαετίας του ’90 πριν από το Μετρό, το να ακούει ότι η Μυτιλήνη έχει «κυκλοφοριακό πρόβλημα» ακούγεται σχεδόν αστείο. Εκεί όπου η μετακίνηση μπορούσε να διαρκεί ώρες, εδώ μιλάμε για… δέκα λεπτά καθυστέρησης στην προκυμαία όταν δένει το πλοίο, ή για δέκα λεπτά μποτιλιάρισμα στην Καβέτσου όταν κλείνει η αγορά και σχολούν οι δημόσιες υπηρεσίες.Με άλλα λόγια, η Μυτιλήνη δεν έχει σοβαρό κυκλοφοριακό ζήτημα· έχει πρόβλημα νοοτροπίας και συμμόρφωσης. Αν για μία και μόνο μέρα όλοι οι οδηγοί, επαγγελματίες και πολίτες, ακολουθούσαν πιστά τον ΚΟΚ και τις ρυθμίσεις, θα βλέπαμε μια πόλη που κυκλοφορεί-λειτουργεί άψογα.Τα τρία μεγάλα ζητήματα
- Κατάληψη δρόμων και διπλοπαρκαρίσματα
Στους δρόμους Καβέτσου, Βουρνάζων και Ελ. Βενιζέλου (σ’ αυτούς τους δρόμους κυρίως), όλα τα ρεύματα κυκλοφορίας θα μπορούσαν να λειτουργούν κανονικά, εφόσον δεν υπήρχαν μόνιμα παρκαρισμένα αυτοκίνητα. Ακόμη ορισμένοι επαγγελματίες έχουν μετατρέψει τον δρόμο σε… προσωπικό τους χώρο στάθμευσης. Όσο δεν υπάρχει αυστηρός έλεγχος, η κατάσταση δεν θα αλλάξει. Το ερώτημα είναι ποιος θα τολμήσει να εφαρμόσει απαρέγκλιτα τον νόμο. - Το φανάρι της πλατείας Σαπφούς
Πρόκειται ίσως για το πιο αχρείαστο φανάρι της Μυτιλήνης. Αντί να διευκολύνει, δημιουργεί συμφόρηση –ιδίως το καλοκαίρι– τη στιγμή που φτάνει πλοίο και εκατοντάδες οχήματα πρέπει να κινηθούν ταυτόχρονα προς την προκυμαία. Η λύση δεν είναι άλλη από μια ριζική αλλαγή ρύθμισης ή ακόμη και την κατάργησή του. Ένα απλό μέτρο που θα βελτίωνε άμεσα τη ροή. - Η στάθμευση στο κέντρο
Η πόλη της Μυτιλήνης διαθέτει ένα μεγάλο πλεονέκτημα: έναν τεράστιο χώρο στάθμευσης, μια ανάσα από το κέντρο της πόλης . Παρ’ όλα αυτά, εκεί επικρατεί πλήρης αταξία. Χωρίς διαγράμμιση, χωρίς εποπτεία, με αυθαίρετες καταλήψεις θέσεων από επιτήδειους που εκμεταλλεύονται την απουσία ελέγχου. Είναι επιτακτικό να υπάρξει οργάνωση, διαγράμμιση, σύστημα ελέγχου και ενδεχομένως ένα λογικό αντίτιμο για να λειτουργήσει ο χώρος σωστά.Παράλληλα, το υπεραστικό ΚΤΕΛ θα έπρεπε να έχει μεταφερθεί εκτός πόλης εδώ και χρόνια. Η σύνδεση με το κέντρο μπορεί να γίνεται εύκολα με mini bus, κάτι που εφαρμόζεται σε δεκάδες πόλεις του εξωτερικού. Σήμερα, αντί να εξυπηρετεί τον πολίτη, το ΚΤΕΛ δεσμεύει και απαξιώνει έναν χώρο που θα μπορούσε να αποτελέσει κλειδί στην αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας.
Οι ποδηλάτες και η χαμένη ταυτότηταΔεν μπορεί να υπάρξει σοβαρή κυκλοφοριακή πολιτική αν οι ποδηλάτες δεν αποφασίσουν σε ποια κατηγορία ανήκουν: στους πεζούς ή στα δίκυκλα. Η σημερινή κατάσταση είναι χαοτική: ποδηλάτες που περνούν πάνω από διαβάσεις πεζών, που κινούνται αντίθετα σε μονόδρομους, που παραβιάζουν φανάρια, που μπαίνουν σε πεζόδρομους. Η εικόνα αυτή δεν είναι απλώς εκνευριστική – είναι επικίνδυνη για όλους.Από τις μελέτες στην πράξηΟι σημερινές μετρήσεις θα έχουν αξία μόνο αν συνοδευτούν από πολιτική βούληση και εφαρμογή των αυτονόητων:
- αυστηρή τήρηση των ρευμάτων κυκλοφορίας,
- ορθολογική ρύθμιση (ή κατάργηση) του φαναριού στη Σαπφούς,
- οργανωμένη και ελεγχόμενη στάθμευση,
- απομάκρυνση του ΚΤΕΛ από το κέντρο,
- σαφείς κανόνες για τους ποδηλάτες.
Η Μυτιλήνη μπορεί να γίνει μια πόλη με ομαλή, σύγχρονη κυκλοφορία χωρίς να απαιτούνται κολοσσιαία έργα ή ακριβές υποδομές. Το μόνο που χρειάζεται είναι να εφαρμοστεί ό,τι ήδη γνωρίζουμε και ορίζει ο νόμος. Το ερώτημα, λοιπόν, δεν είναι αν θα βγουν νέα στοιχεία από τις μετρήσεις, αλλά αν θα βρεθεί η τόλμη να εφαρμοστούν τα αυτονόητα.Η Μυτιλήνη δεν έχει κυκλοφοριακό πρόβλημα. Έχει πρόβλημα συμμόρφωσης. Και αυτό είναι ίσως το πιο δύσκολο να λυθεί.