ΛΕΣΒΟΣ:
Περισσότεροι από 33.000 πολίτες έχουν ήδη κατεβάσει την εφαρμογή MyStreet, τη νέα καινοτόμο ψηφιακή πλατφόρμα που στόχο έχει να διασφαλίσει τον δημόσιο χαρακτήρα των κοινόχρηστων χώρων και να εγγυηθεί την απρόσκοπτη πρόσβαση σε αυτούς για όλους τους πολίτες, με έμφαση στους ανθρώπους με αναπηρία, τους γονείς με καροτσάκια, τα παιδιά και τις ευάλωτες ομάδες.Η εφαρμογή λειτουργεί βάσει των επιτυχημένων προτύπων της MyCoast και διαδραματίζει ήδη καθοριστικό ρόλο στην οργάνωση και διαχείριση των κοινόχρηστων χώρων. Μέσω του MyStreet, οι πολίτες μπορούν να βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στις πόλεις τους, ενώ οι Δήμοι έχουν τη δυνατότητα να ελέγχουν τις μισθώσεις, να οργανώνουν καλύτερα τους κοινόχρηστους χώρους και να διασφαλίζουν τη διαφάνεια και την υπευθυνότητα των αρμόδιων φορέων.Στοιχεία και αριθμοίΜέχρι σήμερα, δεδομένα από 99 Δήμους έχουν εισαχθεί στην εφαρμογή, με 7.324 παραχωρήσεις, από τις οποίες οι 6.674 έχουν δημοσιευθεί και είναι πλέον ορατές στους πολίτες. Ο συνολικός αριθμός των ενεργών παραχωρήσεων με ημερομηνία έναρξης και λήξης ανέρχεται σε 7.298, ενώ έχουν κατατεθεί περισσότερες από 4.350 αναφορές πολιτών, εκ των οποίων οι 4.053 βρίσκονται σε διαδικασία ελέγχου και 976 έχουν ήδη δημοσιευθεί.Η εικόνα δεν είναι ομοιογενής σε όλη τη χώρα. Δημόσιοι φορείς όπως ο Δήμος Αθηναίων και ο Δήμος Θεσσαλονίκης φιλοξενούν τις περισσότερες δημοσιευμένες παραχωρήσεις, με 1.991 και 1.227 αντίστοιχα. Στην αντίπερα όχθη, υπάρχουν μεγάλες πόλεις όπως η Πάτρα, το Ηράκλειο Κρήτης και η Σπάρτη που εμφανίζουν μηδενικές ή πολύ λίγες καταχωρήσεις. Ορισμένοι Δήμοι έχουν εισαγάγει δεδομένα αλλά δεν τα έχουν δημοσιεύσει, αφήνοντας μέρος των πληροφοριών μη διαθέσιμο στους πολίτες.Δήμοι με τις περισσότερες δημοσιευμένες παραχωρήσεις
- ΔΗΜΟΣ ΑΘΗΝΑΙΩΝ: 1.991
- ΔΗΜΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ: 1.227
- ΔΗΜΟΣ ΤΡΙΚΚΑΙΩΝ: 308
- ΔΗΜΟΣ ΒΟΛΟΥ: 267
- ΔΗΜΟΣ ΝΕΑΣ ΠΡΟΠΟΝΤΙΔΑΣ: 185
- ΔΗΜΟΣ ΚΩ: 162
- ΔΗΜΟΣ ΛΑΡΙΣΑΙΩΝ: 143
- ΔΗΜΟΣ ΠΑΡΟΥ: 141
- ΔΗΜΟΣ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ: 129
Δήμοι με λίγες ή καθόλου δημοσιευμένες παραχωρήσεις
- ΔΗΜΟΣ ΓΛΥΦΑΔΑΣ: Παραχωρήσεις 54, Δημοσιευμένες 5
- ΔΗΜΟΣ ΑΡΓΟΣΤΟΛΙΟΥ: Παραχωρήσεις 38, Δημοσιευμένες 1
- ΔΗΜΟΣ ΙΩΑΝΝΙΤΩΝ: Παραχωρήσεις 1, Δημοσιευμένες 0
- ΔΗΜΟΣ ΠΑΤΡΕΩΝ: Παραχωρήσεις 0, Δημοσιευμένες 0
- ΔΗΜΟΣ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ: Παραχωρήσεις 0, Δημοσιευμένες 0
- ΔΗΜΟΣ ΣΠΑΡΤΗΣ: Παραχωρήσεις 62, Δημοσιευμένες 0
Ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Τεχνητής Νοημοσύνης, Δημήτρης Παπαστεργίου, έχει τονίσει ότι η πλατφόρμα MyStreet αποτελεί ένα εργαλείο με τεράστιες δυνατότητες διαφάνειας και προσβασιμότητας, εφόσον οι Δήμοι αξιοποιήσουν πλήρως τις δυνατότητές της. Η καταχώριση και η δημοσίευση των παραχωρήσεων συμβάλλει στην καταπολέμηση της παράνομης κατάληψης και στην προστασία των δικαιωμάτων των ευάλωτων ομάδων. Παράλληλα, οι αρμόδιες αρχές έχουν πλήρη εικόνα των δεδομένων και των καταγγελιών, ενώ η διαδικασία ελέγχου και επιβολής κυρώσεων βρίσκεται σε εξέλιξη, με συνεργασία με τη Δημοτική Αστυνομία ή την ΕΛΑΣ όπου απαιτείται.Όλοι οι Δήμοι έχουν ενημερωθεί αναλυτικά για τη διαδικασία καταχώρισης στο Μητρώο Καταχώρισης Αδειών Χρήσης Κοινόχρηστων Χώρων, τόσο από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και το Υπουργείο Εσωτερικών, όσο και από την ΚΕΔΕ.Πώς λειτουργεί η εφαρμογήΗ εφαρμογή MyStreet είναι διαθέσιμη δωρεάν στο App Store και στο Play Store. Οι πολίτες μπορούν:
- Να δουν τις ενεργές μισθώσεις κοινόχρηστων χώρων μέσω διαδραστικού χάρτη σε πραγματικό χρόνο.
- Να υποβάλλουν καταγγελίες για παραβιάσεις (π.χ. υπέρβαση ορίων τραπεζοκαθισμάτων, παρακώλυση πρόσβασης ΑμεΑ) είτε ανώνυμα είτε επώνυμα μέσω σύνδεσης με TaxisNet.
- Να παρακολουθούν την εξέλιξη της καταγγελίας και να ενημερώνονται άμεσα.
- Να περιηγηθούν σε χάρτες με σημεία φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και ασφαλή σημεία συγκέντρωσης σε έκτακτες ανάγκες. Σύντομα θα ενσωματωθούν και οι θέσεις στάθμευσης ΑμεΑ και το Εθνικό Μητρώο Απινιδωτών.
Οι πολίτες μπορούν να υποβάλλουν καταγγελία μόνο για σημείο σε απόσταση 500 μέτρων από την τρέχουσα τοποθεσία τους, με μέγιστο όριο τρεις καταγγελίες ανά ημέρα ανά τύπο. Οι καταγγελίες αποστέλλονται αυτόματα στο Μητρώο Καταχώρισης Αδειών Χρήσης Κοινόχρηστων Χώρων και αξιολογούνται από τον εκάστοτε Δήμο.Η διαδικασία είναι απλή: ανοίγουν το MyStreet, επιλέγουν το σημείο στον χάρτη, συμπληρώνουν την φόρμα καταγγελίας, επιλέγουν αν θα είναι ανώνυμη ή επώνυμη και πατούν «Αποστολή». Οι επώνυμες καταγγελίες αποθηκεύονται στο προφίλ των πολιτών και είναι διαθέσιμες στην ενότητα «Οι αναφορές μου».Στη Μυτιλήνη, η εφαρμογή έχει ήδη ενεργοποιηθεί με στοιχεία για 12 καταστήματα σε διάφορες περιοχές της πόλης, αλλά πολλές παραχωρήσεις παραμένουν να καταχωριστούν από τον Δήμο. Η ολοκλήρωση των καταχωρίσεων αναμένεται αρχές Οκτωβρίου, δίνοντας στους πολίτες τη δυνατότητα να υποβάλλουν καταγγελίες επίσημα. Παράλληλα, γίνονται έλεγχοι σε μη αδειοδοτημένα καταστήματα και προετοιμάζονται κυρώσεις για τις παράνομες καταλήψεις κοινόχρηστου χώρου, ενώ προωθούνται πολεοδομικές και κυκλοφοριακές μελέτες για περιοχές όπως η Παραλία της Θερμής, η Πηγή, η Αγιάσος και το Πλωμάρι, με συμμετοχή του Λιμενικού Ταμείου και άλλων φορέων.Η πλήρης αξιοποίηση του MyStreet σε όλη την Ελλάδα και στη Μυτιλήνη μπορεί να αποτελέσει πρότυπο για το πώς η ψηφιακή διακυβέρνηση ενισχύει τη διαφάνεια, τη συμμετοχή των πολιτών και την προστασία του δημόσιου χώρου, διασφαλίζοντας παράλληλα ότι όλοι οι πολίτες έχουν ίση πρόσβαση στους κοινόχρηστους χώρους.