ΚΩΣ:
• Κάμειρος Σκάλα Ρόδου, Λακκί Λέρου, Πηγάδια Καρπάθου, Κέφαλος Κω και Κάλυμνος, ενώ πρόσφατα ολοκληρώθηκαν συμβολικά λιμενικά έργα σε Ρω και Στρογγύλη
Στο πλαίσιο της υποστηρικτικής λειτουργίας της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου προς τους Δήμους και τα Λιμενικά Ταμεία της Δωδεκανήσου, η οποία συνίσταται σε οικονομική και τεχνική υποστήριξη με στόχο την υλοποίηση έργων σε όλα τα νησιά, ο περιφερειάρχης, Γιώργος Χατζημάρκος για μία ακόμη φορά ανέλαβε την ευθύνη, παρότι δεν ήταν στις αρμοδιότητές της ΠΝΑι για τα λιμενικά έργα του νομού μας.
Σε πέντε λιμάνια της Δωδεκανήσου έχει μπει μπροστά η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου: στην Κάμειρο Σκάλα στη δυτική πλευρά της Ρόδου, στο Λακκί της Λέρου, στα Πηγάδια της Καρπάθου, στην Κέφαλο της Κω και στην Κάλυμνο.
«Αυτή τη στιγμή δουλεύουμε πολλά λιμάνια. Ως γνωστόν βοηθάμε. Είναι το λιμάνι που μελέτησε το Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου, στην Κάμειρο Σκάλα στη Ρόδο. Από το ίδιο Λ.Τ. στα Πηγάδια της Καρπάθου. Στην Κέφαλο της Κω, στην Κάλυμνο και στο Λακκί της Λέρου που έχουν σπάσει οι προβλήτες. Και στα πέντε λιμάνια είμαστε καλά, εμείς κλείνουμε το μελετητικό σκέλος, κυρίως γεωτεχνικά και ό,τι έλειπε για να ολοκληρώσουμε τους φακέλους για να υποβληθούν στα χρηματοδοτικά προγράμματα σε ΕΣΠΑ του υπουργείου για να χρηματοδοτηθούν. Νομίζω το πρώτο που θα υποβληθεί τώρα για χρηματοδότηση είναι το λιμάνι της Καλύμνου, τελείωσε το θέμα της Λέρου, καθώς ήρθαν τα λεφτά από το Ταμείο Ανάκαμψης του υπουργείου Ναυτιλίας, δεν έφθαναν και συμπληρώσαμε εμείς και κάποια λεφτά της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου. Εμείς παντού κάνουμε έργα», δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ο περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου Γιώργος Χατζημάρκος, στην τηλεοπτική του συνέντευξη στο «Κόσμος» και στον Κλεάνθη Λοΐζο.
Λιμάνι Λακκί Λέρου
Στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0», εντάχθηκε το έργο της αποκατάστασης του λιμένα Λακκίου στη Λέρο, όπου σε αυτόν προσεγγίζουν επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία της γραμμής Πειραιάς – Ρόδος. Με την εκτέλεση του έργου, προϋπολογισμού 800.000 ευρώ, αναμένεται να αποκατασταθούν τα προβλήματα των υποσκαφών του λιμένα που παρατηρήθηκαν και να αποφευχθεί ο κίνδυνος σε πεζούς και οχήματα που κινούνται επί της ανωδομής καθώς και για τα σκάφη που προσεγγίζουν το λιμάνι.
Το έργο χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση – NextGeneration EU και θα υλοποιηθεί σε συνεργασία με την Τεχνική Υπηρεσία της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου. Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, βάσει στρατηγικού σχεδιασμού έχει προγραμματίσει και υλοποιεί κρίσιμες παρεμβάσεις σε λιμένες, αξιοποιώντας ενωσιακούς πόρους από τα χρηματοδοτικά προγράμματα του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας αλλά και του ΕΣΠΑ 2021-2027. Ειδικότερα για το Λακκί της Λέρου έχει προβλεφθεί και το έργο επέκτασης του κεντρικού προβλήτα του λιμένα προϋπολογισμού 2.000.000 ευρώ από το Πρόγραμμα ΕΣΠΑ «Μεταφορές 2021-2027». Όλες οι προγραμματιζόμενες παρεμβάσεις σε λιμενικές υποδομές του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έχουν ως απόλυτη προτεραιότητα τα θέματα ασφάλειας για τα οποία, όπως έχει δηλώσει επανειλημμένως ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστος Στυλιανίδης, «η ασφαλής μετακίνηση επιβατών, οχημάτων και κίνηση των πλοίων είναι μη διαπραγματεύσιμα και δεν υπάρχει κανένα περιθώριο ανοχής».
Ο περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου σε χθεσινή ανάρτησή του για το θέμα, ανέφερε: «Ένα ακόμα σημαντικό έργο, η Αποκατάσταση των Υποσκαφών στο Λιμάνι στο Λακκί της Λέρου δημοπρατήθηκε. Ο Δήμος Λέρου μας ζήτησε βοήθεια, το Υπουργείο Ναυτιλίας διέθεσε 800.000,00 ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, η Περιφέρεια μας διέθεσε 195.000 ευρώ προκειμένου να συμπληρωθεί ο προϋπολογισμός του έργου, έγινε η σχετική Προγραμματική Σύμβαση Συνεργασίας και η Περιφέρειά μας ανέλαβε την εκτέλεση. Σε χρόνους που μόνο μια μεγάλη, σε ανθρώπινο δυναμικό, Τεχνική Υπηρεσία θα μπορούσε να εκτελέσει, το έργο δημοπρατήθηκε. Ας μιλήσουμε λοιπόν για υποστελέχωση, μια συζήτηση που γίνεται συχνά και αρκετές φορές μόνο για άλλοθι. Η Περιφέρειά μας γίνεται το παράδειγμα της παραγωγής έργου σε συνθήκες πραγματικής υποστελέχωσης και αποδεικνύει στην πράξη ότι στελέχωση δεν σημαίνει μόνο πλήθος εργαζομένων αλλά και οργάνωση, πειθαρχία και σχέδιο. Πάνω απ’ όλα όμως, αγάπη για την δουλειά. Η Λέρος, όπως και όλα τα νησιά μας έχει στο πλευρό της έναν οργανισμό που δουλεύει με την αγάπη και το πάθος που λύνει τα προβλήματα. Αυτή βέβαια είναι μια άσκηση που μοιάζει με χορό, γιατί θέλει δύο».
Λιμάνι Καμείρου Σκάλας
Ολοκληρώνεται ο φάκελος του έργου κατασκευής νέου λιμανιού στην Κάμειρο Σκάλα της Ρόδου. Το έργο μελέτησε το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου και η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου ανέλαβε την εξασφάλιση της χρηματοδότησής του και στη συνέχεια την κατασκευή του. Ο περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου Γιώργος Χατζημάρκος, σε δήλωσή του στις 17 Ιουνίου ανέφερε ότι η διαδικασία βρισκόταν στο τελικό στάδιο συμπλήρωσης του φακέλου προς υποβολή του για χρηματοδότηση στο ΕΣΠΑ 2021-2027. «Εργαζόμαστε, ταυτόχρονα, πάνω σε 5 φακέλους λιμανιών σε νησιά μας, με στόχο την εξασφάλιση χρηματοδότησης και στα 5 λιμάνια που έχουμε αναλάβει. Και τους στόχους που υπηρετούμε με πάθος, τους πιάνουμε”, επεσήμανε ο κ. Χατζημάρκος.
Λιμάνι Κεφάλου Κω
Η Περιφέρεια υπέγραψε σύμβαση με το Λιμενικό Ταμείο Κω- Νισύρου για την επέκταση και αναβάθμιση του λιμανιού στην Κέφαλο, το οποίο θα αποτελέσει τον δεύτερο λιμενικό πόλο στο νησί της Κω. Βάσει της Προγραμματικής Σύμβασης, η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου αναλαμβάνει τη χρηματοδότηση (8 εκ. ευρώ) και την υλοποίηση του λιμανιού. Πρόκειται για έργο που θα συμβάλει αναπτυξιακά στην προοπτική του νησιού της Κω και ειδικότερα της περιοχής Κεφάλου, και το οποίο το Λιμενικό Ταμείο έχει μελετήσει και αδειοδοτήσει περιβαλλοντικά.
Με την υλοποίηση των προτεινόμενων έργων επέκτασης και βελτίωσης, το λιμάνι Κεφάλου αποκτά διακριτές λειτουργίες οι οποίες αποτελούνται από τρεις ζώνες: Τη Ζώνη Α – Πολυχρηστικός Λιμένας που αφορά στην εξυπηρέτηση της επιβατικής και εμπορευματικής κίνησης, τη Ζώνη Β – Αλιευτικό Καταφύγιο, που αφορά στην εξυπηρέτηση της αλιευτικής δραστηριότητας και τέλος, τη Ζώνη Γ – Τουριστικό Αγκυροβόλιο, που αφορά κυρίως στην εξυπηρέτηση των διερχόμενων τουριστικών σκαφών κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής περιόδου. Ο πρόσθετος χερσαίος χώρος που προκύπτει από την επέκταση των προτεινόμενων λιμενικών έργων είναι επιφάνειας 5.535 μ2. Η μελέτη περιλαμβάνει επίσης δίκτυα Η/Μ εγκαταστάσεων ηλεκτροφωτισμού, ύδρευσης και πυρόσβεσης.
Προβλήτας νήσου Ρω:
Η ΠΝΑι κατασκεύασε ένα συμβολικό έργο για όλη την Ελλάδα
Υπενθυμίζεται, ότι η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου κατασκεύασε τον προβλήτα στη νήσο Ρω, δυτικά της Μεγίστης, όπου στις 16/7/2024 προσέγγισε πλοίο για πρώτη φορά σε δοκιμαστικό δρομολόγιο και συγκεκριμένα καταμαράν της εταιρείας Dodekanisos Seaways που έδεσε στη νησίδα κι εκτυλίχθηκαν ιστορικές-συγκινητικές στιγμές από όλη την αποστολή της ΠΝΑι. Η εταιρία έλαβε ειδική άδεια για να προσεγγίσει τη Ρω, προκειμένου να ελεγχθεί το βύθισμα του λιμανιού καθώς και η λειτουργικότητα του προβλήτα.
Ο περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου Γιώργος Χατζημάρκος τότε, συνοδευόμενος από στελέχη της Περιφέρειας, τον διοικητή της 95 ΑΔΤΕ, υποστράτηγο Εμμανουήλ Χατζή, τον δήμαρχο Μεγίστης Νικόλαο Ασβέστη, από το ακριτικό νησί στο ανατολικότερο σημείο της Ελλάδας, είχε δηλώσει για το εμβληματικό έργο στη Ρω:
«Μια μέρα ιστορική για τα νησιά μας. Δεν είναι υπερβολή. Είναι η πρώτη φορά στην ιστορία, που πλοίο φτάνει και δένει στη νησίδα Ρω. Από αυτή την κουκίδα γης, που η Δέσποινα Αχλαδιώτη ύψωνε επί 40 χρόνια την ελληνική σημαία, στέλνουμε και εμείς σήμερα το ίδιο μήνυμα, στη δική μας γλώσσα. Το μήνυμα της αφοσίωσης στην ευθύνη. Της αγάπης για την πατρίδα. Το μήνυμα της θωράκισης των νησιών του Αιγαίου με υποδομές. Τη δική μας εκδοχή άσκησης πατριωτισμού. Του πατριωτισμού των έργων. Έχουμε ξαναπεί πολλές φορές, η αξία ενός έργου δεν εξαντλείται πάντα στο τεχνικό του μέρος και τον προϋπολογισμό του. Οι λιμενικές υποδομές στη νησίδα της Ρω, όπως και η προβλήτα αντίστοιχα στη Στρογγύλη, που έχει ήδη παραδοθεί, είναι σίγουρα πολλά περισσότερα και όλα για όσα αξίζει κανείς να παλεύει. Σίγουρα, μια σπουδαία εθνική υπόθεση που θα αναδειχθεί όπως της αξίζει, και θα παραδοθεί όπως πρέπει στους νησιώτες και σε όλη τη χώρα».
Πέρασαν 42 χρόνια από το θάνατο της Κυράς της Ρω -Δέσποινας Αχλαδιώτη και υλοποιήθηκε ένα συμβολικό έργο για όλη την ακριτική Ελλάδα. Προηγήθηκε ένα μεγάλο έργο που χρηματοδοτήθηκε από ιδίους πόρους της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου. Το έργο της εκβάθυνσης του λιμανιού, της κατασκευής προβλήτα και οδικού δικτύου μήκους 700 μέτρων, είναι προϋπολογισμού 1.000.000 ευρώ. Εκτός της λιμενικής υποδομής, κατασκευάστηκαν επίσης και δύο οδοί οι οποίοι θα χρησιμεύσουν για την ανάπτυξη υποδομών στο νησί. Η πρώτη, από την αποβάθρα μέχρι τις εγκαταστάσεις του νησιού και η δεύτερη από τις εγκαταστάσεις μέχρι το ελικοδρόμιο. Μέχρι τώρα, στο νησί υπήρχαν μόνο δύο στενοί χωματόδρομοι σε βραχώδες έδαφος. Αντίστοιχο έργο έχει ήδη ολοκληρωθεί από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και στη Νήσο Στρογγύλη.
Της Νατάσας Παμπρή
Πηγή:www.dimokratiki.gr