Παράδοση του νέου οδικού άξονα Καλλονής-Σιγρίου παρουσία του Πρωθυπουργού

ΛΕΣΒΟΣ:

Πραγματοποιήθηκε, σήμερα, η τελετή παράδοσης του οδικού άξονα Καλλονή – Σίγρι στη Λέσβο, στον ισόπεδο κόμβο Δαφίων, παρουσία του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα, του Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιου για τις Υποδομές, Νίκου Ταχιάου και του Γενικού Γραμματέα Υποδομών, Κωνσταντίνου Μαγουλά
Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης παρέστη στην εκδήλωση παράδοσης του νέου οδικού άξονα Καλλονής – Σιγρίου Λέσβου, μήκους 46,7 χιλιομέτρων. Κατά την ομιλία του ο Πρωθυπουργός ανέφερε:
«Σεβασμιώτατε, κ. Περιφερειάρχα, κύριοι Δήμαρχοι, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι στην κυβέρνηση και στη Βουλή, φίλες και φίλοι,Το 2019, όταν οι πολίτες μας εμπιστεύτηκαν για πρώτη φορά την ευθύνη της διακυβέρνησης του τόπου, είχα πει ότι μία από τις κεντρικές μας πολιτικές προτεραιότητες είναι να μετατρέψουμε όλη τη χώρα σ’ ένα απέραντο εργοτάξιο.
Πέντε χρόνια μετά, τα εργοτάξια σταδιακά κλείνουν και δίνουν τη θέση τους σε σημαντικά έργα, τα οποία αλλάζουν την καθημερινότητα των Ελληνίδων και των Ελλήνων.
Είχε δίκιο ο Νίκος Ταχιάος όταν μίλησε γι’ αυτόν τον, θα έλεγα, όχι πραγματικό, τον ψεύτικο διαχωρισμό μεταξύ μεγάλων, μεσαίων και μικρών έργων. Διότι το έργο αυτό για εσάς είναι πολύ μεγάλο, είναι πολύ σημαντικό. Είναι ένα έργο το οποίο το ζητούσατε εδώ και πολλές δεκαετίες.
Ένα από τα σημαντικά έργα αναβάθμισης περιφερειακού οδικού δικτύου ολοκληρώνεται, παραδίδεται, με αποτέλεσμα να σπάει πια η απομόνωση της Δυτικής Λέσβου, να δημιουργούνται σημαντικές νέες αναπτυξιακές προοπτικές γι΄ αυτόν τον πανέμορφο τόπο. Και βέβαια, να συμβάλλουμε και με αυτόν τον τρόπο στον εθνικό στόχο της μείωσης των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων κατά τουλάχιστον 50% έως το 2030.
Οπότε πολλά πράγματα δεν χρειάζεται να πω για τη σημασία του έργου. Εσείς γνωρίζετε καλύτερα από οποιονδήποτε πόσο σημαντικό είναι να γλιτώνετε 40 λεπτά κατευθυνόμενοι από την Καλλονή στο Σίγρι, από το Σίγρι στην Καλλονή, αλλά μετακινούμενοι και σ’ ένα δρόμο ο οποίος πληροί όλες τις σύγχρονες προδιαγραφές ασφαλείας.
Όπως είπε, όμως, ο Υπουργός, ο δρόμος αυτός δεν είναι το μόνο σημαντικό έργο το οποίο δρομολογείται στο νησί σας. Θυμήθηκα ότι πριν από 30 χρόνια ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης είχε έρθει εδώ και σας είχε μιλήσει τότε για την ανάγκη να κατασκευαστεί το φράγμα Τσικνιά, για να μπορέσει επιτέλους η Μυτιλήνη, αλλά και εδώ η περιοχή της Καλλονής και η Αγία Παρασκευή, να λύσουν μια και καλή το πρόβλημα της ύδρευσης.
Είναι ίσως ενδεικτικό της ελληνικής παθογένειας και της ιστορίας σε ένα βαθμό της μεταπολίτευσης το γεγονός ότι έργα τα οποία θα έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί πριν από δεκαετίες, έρχονται τώρα και δρομολογούνται από αυτή την κυβέρνηση.
Θέλω να σταθώ στο χρονοδιάγραμμα, το οποίο ανέφερε και ο Υπουργός: ελπίζουμε να έχουμε πλήρως συμβασιοποιημένο το έργο μέσα στον επόμενο μήνα και αμέσως μετά να ξεκινήσει η κατασκευή του.
Θέλω να τονίσω, επίσης, ότι είναι ένα έργο το οποίο θα κατασκευαστεί με εθνικούς πόρους, καθώς αποτέλεσε πολιτική απόφαση της κυβέρνησης η μετάπτωση της χρηματοδότησης του έργου στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Με αυτόν τον τρόπο αποδεικνύουμε και έμπρακτα την προτεραιότητα την οποία αποδίδουμε στα μεγάλα αναπτυξιακά έργα, τα οποία αλλάζουν την όψη της Λέσβου.
Στα υπόλοιπα έργα αναφέρθηκε και ο Υπουργός, θα ήθελα απλά να προσθέσω, πέραν των σημαντικών παρεμβάσεων που γίνονται στις σχολικές μονάδες του νησιού, το έργο του βιολογικού καθαρισμού το οποίο δρομολογείται για την περιοχή κοντά στο αεροδρόμιο, αλλά και τις σημαντικές παρεμβάσεις που γίνονται στις μονάδες υγείας, με πιο σημαντική την πλήρη ανακαίνιση της ψυχιατρικής κλινικής του νοσοκομείου σας. Ένα έργο το οποίο και αυτό εκτιμούμε ότι θα αρχίσει να υλοποιείται άμεσα. 
Βλέπουμε, λοιπόν, πώς το νησί σας, αγαπητέ κ. Περιφερειάρχα, κ. Δήμαρχοι, αποκτά μια τελείως καινούργια δυναμική. Μια δυναμική την οποία είχα την ευκαιρία να την πιστοποιήσω και σήμερα το πρωί, παρά τις δύσκολες καιρικές συνθήκες που επικρατούσαν στην Μυτιλήνη, περπατώντας στο δρόμο, χαιρετώντας επαγγελματίες οδηγούς ταξί.
Είδα πολλά χαμόγελα. Και καταλαβαίνω γιατί υπάρχουν πολλά χαμόγελα, διότι το άνοιγμα της σύνδεσης της Λέσβου -θα καλυφθούν τελικά τρία λιμάνια εδώ στο νησί από το πρόγραμμα της διευκόλυνσης της βίζα- έχει φέρει ήδη στο νησί ένα σημαντικό αριθμό Τούρκων επισκεπτών.
Ένα αίτημα της Περιφέρειας ικανοποιήθηκε από την κυβέρνηση, αλλά θέλω να επαναλάβω ότι δεν ήταν καθόλου εύκολο. Αυτό το οποίο βλέπετε σήμερα και το δεχόμαστε ως κάτι το οποίο είναι περίπου αυτονόητο, χρειάστηκε πάρα πολλή δουλειά από τον Υπουργό Μεταναστευτικής Πολιτικής και το επιτελείο του ώστε να πείσουμε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ότι είμαστε έτοιμοι να ανταποκριθούμε στις υψηλές απαιτήσεις του Σένγκεν. Να μπορούμε να χορηγούμε βίζα ουσιαστικά εντός λίγων λεπτών.
Είναι η μόνη περίπτωση -κρατήστε το- η μόνη περίπτωση στην Ευρώπη αυτή τη στιγμή που “τρέχει” ένα αντίστοιχο πρόγραμμα. “Τρέχει” εδώ στο Βόρειο Αιγαίο. Ήταν δέσμευσή μου, το κάναμε πράξη.
 

Και βέβαια στη συνολική εικόνα, θα ήθελα να προσθέσω και κάτι το οποίο το γνωρίζετε πολύ καλά: όσοι έχουμε επισκεφθεί πολλές φορές το νησί -από τις μέρες που ήμουν αρχηγός της αντιπολίτευσης, τους πρώτους δύσκολους μήνες της πρώτης κυβερνητικής μας θητείας- θυμόμαστε τραυματικές εμπειρίες στη διαχείριση του προσφυγικού-μεταναστευτικού.
Νομίζω ότι είναι ακριβές να πει κανείς ότι η Ελλάδα είναι από τις ελάχιστες, αν όχι η μόνη χώρα, η οποία έχει αντιμετωπίσει αποτελεσματικά το πρόβλημα των προσφυγικών ροών με απτά αποτελέσματα, με σημαντική μείωση των ροών, με μία εξαιρετική δουλειά την οποία κάνει το Λιμενικό μας Σώμα, αλλά και με συνεργασία -πρέπει να το πούμε και αυτό- με τις τουρκικές αρχές.
Γιατί βλέπετε ότι αυτή η βελτίωση των σχέσεων Ελλάδας-Τουρκίας έχει απτά αποτελέσματα για τη δική σας καθημερινότητα. Εσείς είστε οι πρώτες και οι πρώτοι που θέλετε να ζείτε -και να ζούμε- σε συνθήκες ειρήνης και ειρηνικής συμβίωσης με την Τουρκία.
Η μείωση, λοιπόν, των μεταναστευτικών ροών, της παράνομης μετανάστευσης, η αύξηση των νόμιμων επισκέψεων, που είναι η άλλη όψη του νομίσματος, θα έλεγα ότι είναι η απτή απόδειξη ότι η πολιτική αυτή της προσέγγισης Ελλάδας και Τουρκίας έχει πραγματικά αποτελέσματα τα οποία δίνουν ένα ουσιαστικό οικονομικό “μέρισμα” ανάπτυξης στη Λέσβο αλλά και σε όλα τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου.
Τελειώνοντας, θα ήθελα να συγχαρώ την κατασκευάστρια εταιρεία, τον «Άκτορα», και να πω, επίσης, ότι αναμένω με την ίδια ταχύτητα και την ίδια συνέπεια, την υλοποίηση του μεγάλου έργου ύδρευσης το οποίο θα ξεκινήσει σε λίγο.
Ο κ. Εξάρχου δεν σας είπε ότι έχει περάσει ένα μεγάλο μέρος της θητείας του, αν δεν κάνω λάθος, εδώ στη Λέσβο, οπότε φαντάζομαι ότι έχει ένα ιδιαίτερο λόγο να ασχοληθεί με το συγκεκριμένο έργο.
Έχει, όμως, μεγάλη σημασία ότι διαθέτουμε πια κατασκευαστικές εταιρείες, τις μεγάλες μας εταιρείες και τις μικρότερες εταιρείες, οι οποίες είναι σε θέση να φέρουν εις πέρας σύνθετα έργα.
Και εδώ να σταθώ σε αυτό το οποίο είπε ο Υπουργός: ήταν πολύ δύσκολη -και να ευχαριστήσω και τις υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού- αυτή η κατασκευή ενός έργου εν μέσω ενός τόσο σημαντικού γεωπάρκου, όπως το απολιθωμένο δάσος στο Σίγρι.
Οι εταιρείες μας, όμως, έχουν την εμπειρία να μπορούν να διαχειρίζονται τέτοιου είδους σύνθετα έργα, όπως είναι σύνθετο και το Μετρό της Θεσσαλονίκης -αυτό και αν είναι σύνθετο-, το οποίο θα παραδοθεί επιτέλους στους Θεσσαλονικείς το μήνα Νοέμβριο. Είναι σημαντικό ότι οι ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες μπορούν να ανταποκρίνονται στις υψηλές απαιτήσεις, στα αυστηρά χρονοδιαγράμματα τα οποία θέτει το Υπουργείο.
Και κάτι τελευταίο: το έργο αυτό για το οποίο συζητάμε σήμερα είναι ακόμη ένα έργο το οποίο γίνεται με ευρωπαϊκούς πόρους. Ας το θυμηθούμε αυτό γιατί σε 50 και κάτι μέρες από τώρα έχουμε ευρωεκλογές. Ας θυμηθούμε και ας σκεφτούμε πολύ προσεκτικά ποιες είναι εκείνες οι πολιτικές δυνάμεις, ποιο είναι εκείνο το κόμμα το οποίο μπορεί την επόμενη μέρα να διεκδικήσει στην Ευρώπη πολιτικές, πόρους, που πραγματικά να αλλάζουν τη ζωή σας.
Είτε οι πολιτικές αυτές είναι η διευκόλυνση της βίζας -δεν υπήρχε περίπτωση η διευκόλυνση της βίζας να είχε δοθεί στην Ελλάδα εάν η χώρα δεν είχε βελτιώσει σημαντικά τη διεθνή της αξιοπιστία- είτε μιλάμε για πόρους, νέους πόρους, είτε μιλάμε για το Ταμείο Συνοχής, είτε μιλάμε για το Ταμείο Ανάκαμψης.
Να θυμίσω σε όλες και σε όλους πως το τι συμβαίνει στην Ευρώπη έχει σημασία για το τι συμβαίνει τελικά στην πατρίδα μας και καλύτερη απόδειξη αυτού είναι ο οδικός άξονας τον οποίο παραδίδουμε και επίσημα σήμερα στην κυκλοφορία.
Να είστε καλά, και στα επόμενα εγκαίνια. Ευχαριστώ πολύ».
Η ταυτότητα του έργου
Στο πλαίσιο του έργου, που υλοποιήθηκε με πόρους του ΕΣΠΑ, αναβαθμίστηκαν περίπου 21 χιλιόμετρα της υφιστάμενης οδού και κατασκευάστηκαν νέα τμήματα μήκους 26 χιλιομέτρων, βελτιώνοντας σημαντικά την οδική ασφάλεια σε έναν κεντρικό οδικό άξονα της Λέσβου.
Ο νέος δρόμος έχει ιδιαίτερα σημαντικό αναπτυξιακό αντίκτυπο στο νησί, ειδικά στο δυτικό τμήμα, καθώς αφενός διευκολύνεται η μετακίνηση προς και από το αναβαθμισμένο επιβατικό και εμπορικό λιμάνι του Σιγρίου, με τη διάρκεια της όλης διαδρομής να μειώνεται κατά περισσότερο από 50%, και αφετέρου συμβάλλει στην ανάδειξη της πολιτιστικής ταυτότητας της Λέσβου μέσω της αυξημένης προβολής του απολιθωμένου δάσους, που αποτελεί παγκόσμιο φυσικό μνημείο της UNESCO.
Κατά τη διάρκεια των εργασιών αποκαλύφθηκαν 18.837 απολιθώματα, ανάμεσα στα οποία ένα εύρημα εξαιρετικής σημασίας: το πρώτο απολιθωμένο δέντρο που βρέθηκε ακέραιο με τα κλαδιά και τις ρίζες του.
Ο αριθμός των ευρημάτων στο εν λόγω έργο αποτελεί τη μεγαλύτερη σωστική ανασκαφή απολιθωμάτων στην Ελλάδα, τόσο από άποψη έκτασης όσο και από άποψη αριθμού ευρημάτων, κι έχει παρουσιαστεί ως καλή πρακτική στο Παγκόσμιο Συνέδριο Γεωπάρκων UNESCO.

Ο κ. Σταϊκούρας, κατά την τοποθέτησή του, επεσήμανε:
«Παραδίδουμε τον νέο οδικό άξονα που συνδέει την Καλλονή με το Σίγρι, μήκους 46,7 χλμ. Το έργο περιλαμβάνει τη βελτίωση της υφιστάμενης οδού με αναβάθμιση των γεωμετρικών χαρακτηριστικών της, σε μήκος 21 χλμ, καθώς και την κατασκευή νέων τμημάτων, μήκους 25,7 χλμ. Με την ολοκλήρωση του οδικού άξονα επιτυγχάνεται αύξηση προσπελασιμότητας, καθώς μειώνεται το μήκος της συνολικής διαδρομής κατά περίπου 4 χλμ και ο συνολικός χρόνος διαδρομής για τα συμβατικά οχήματα σε περίπου 40 λεπτά, έναντι του υπερδιπλάσιου χρόνου που απαιτούνταν, με άμεση συμβολή στην περιφερειακή ανάπτυξη και την αύξηση του οικονομικού δυναμικού της περιοχής».
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών έκανε ειδική μνεία στην αποκάλυψη μεγάλου αριθμού απολιθωμάτων κατά τη διάρκεια των εργασιών κατασκευής του οδικού άξονα, τονίζοντας ότι: «Ο τεράστιος αριθμός και το μέγεθος των περισσοτέρων ευρημάτων εντυπωσίασαν ακόμα και τους ερευνητές του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας Απολιθωμένου Δάσους Λέσβου, που διαθέτουν μεγάλη εμπειρία στην έρευνα της περιοχής, ενώ έχουν προκαλέσει και το διεθνές δημοσιογραφικό ενδιαφέρον».
Σημειώνεται ότι η κατασκευή του έργου πραγματοποιήθηκε με συγχρηματοδότηση, μέσα από το Επιχειρησιακό πρόγραμμα «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος ανάπτυξη, ΕΣΠΑ 2014 – 2020».
Ο κ. Σταϊκούρας αναφέρθηκε, επίσης και στα υπόλοιπα σημαντικά έργα υποδομών που υλοποιούνται στη Λέσβο. Όπως είπε:
–       «Δρομολογείται το φράγμα Τσικνιά, ένα έργο πολύτιμο για την υδροδότηση των πολυπληθέστερων περιοχών της Λέσβου, όπως είναι η πόλη της Μυτιλήνης, η Καλλονή και η Αγία Παρασκευή, με το πρώτο σχέδιο υδροδότησης να προσφέρει 24.000 κυβικά τη μέρα.
–       Ολοκληρώθηκε ο επιβατικός και εμπορικός Λιμένας του Σιγρίου. Το συγκεκριμένο έργο θα εξυπηρετήσει καλύτερα την ακτοπλοϊκή κίνηση, θα δώσει τη δυνατότητα αναβάθμισης των ακτοπλοϊκών συνδέσεων αποτελώντας την ”πύλη εισόδου” για ολόκληρη τη δυτική Λέσβο.
–       Ολοκληρώνεται η μελέτη της Νότιας Παράκαμψης Μυτιλήνης. Αφορά την ολοκλήρωση απαραίτητων μελετών του οδικού άξονα, μήκους 6,5 χλμ., με σκοπό να εκτρέψει από το κέντρο της πόλης τη διερχόμενη κυκλοφορία προς τις αυξημένες – τουριστικά – περιοχές του νησιού».
Κλείνοντας την τοποθέτησή του, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών μίλησε και για τα έργα κατασκευής και αποκατάστασης σχολικών μονάδων, που πραγματοποιούνται στο νησί.
Από την πλευρά του, ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Υποδομές, Νίκος Ταχιάος σημείωσε:
«Όταν ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης εμπιστεύτηκε στον Χρήστο Σταϊκούρα, την Χριστίνα Αλεξοπούλου κι εμένα το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, βρήκαμε ένα πάρα πολύ πλούσιο χαρτοφυλάκιο έργων. Το χαρτοφυλάκιο αυτό είχε ωριμάσει τελικά και είχε φτάσει το καταληκτικό στάδιο στην περίοδο της διακυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη. Το συνεχίσαμε και πρέπει να το συνεχίσουμε. Ο στόχος μας ήταν όλα να γίνουν πράξη. Αν υπάρχει ένα έργο, από τα λεγόμενα ”μικρά έργα” το οποίο να αποτελεί απόδειξη του ότι τελικά ο διαχωρισμός ανάμεσα σε ”μικρά” και ”μεγάλα” έργα δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα είναι το έργο στο οποίο βρισκόμαστε σήμερα.
Ο οδικός άξονας Καλλονή – Σίγρι, έχει μήκος 46,7χλμ και παραπάνω από τα μισά αφορούν σε νέα χάραξη. Μάλιστα, κατά την κατασκευή του έργου, κατά την προηγούμενη ηγεσία, ανακαλύφθηκαν και νέα ευρήματα του Απολιθωμένου Δάσους, γεγονός που θα δώσει ακόμα μεγαλύτερο βήμα στην πολιτιστική και τουριστική ανάπτυξη του τόπου και θα δώσει παράλληλα και νέα, οικονομική προοπτική στην ευρύτερη περιοχή. Επιπλέον, με την ολοκλήρωση του οδικού άξονα, βελτιώνεται η πρόσβαση στον λιμένα του Σιγρίου, έργο που αναβαθμίστηκε τα τελευταία χρόνια από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Και πάνω από όλα, βελτιώνεται η καθημερινότητα των κατοίκων του νησιού, αφού μειώνεται ο χρόνος μετακίνησης και μεταφορών, αναβαθμίζεται η οδική ασφάλεια στην περιοχή και γίνεται αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας σε οικισμούς με τη δημιουργία παρακάμψεων και παραλλαγών. Για όλους αυτούς τους λόγους λοιπόν, βλέπουμε πώς αυτό το ”μικρό” έργο είναι στην πραγματικότητα ”μεγάλο”».
———–
Ακολουθεί  ΟΛΗ  η τοποθέτηση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου  Σταϊκούρα για τον οδικό άξονα Καλλονή – Σίγρι:
Βασική κατεύθυνση του Πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη προς την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι η υλοποίηση δημοσίων έργων με όρους οικονομικής αποτελεσματικότητας και κοινωνικής ανταποδοτικότητας.
Δημόσια έργα που προάγουν την περιφερειακή ανάπτυξη, δημιουργούν θέσεις απασχόλησης και τονώνουν την κοινωνική συνοχή.
Δημόσια έργα μεγάλα και μικρά, που βοηθούν την καθημερινότητα του πολίτη. Αυτές οι κατευθύνσεις και προτεραιότητες βρίσκουν απήχηση εδώ, στη Λέσβο.
1ον. Παραδίδουμε σήμερα, ένα σημαντικό έργο για τη Λέσβο, ιδίως για τη Δυτική Λέσβο.
Τον νέο οδικό άξονα που συνδέει την Καλλονή με το Σίγρι, μήκους 46,7 χλμ.
Το έργο περιλαμβάνει τη βελτίωση της υφιστάμενης οδού με αναβάθμιση των γεωμετρικών χαρακτηριστικών της, σε μήκος 21 χλμ, καθώς και την κατασκευή νέων τμημάτων, μήκους 25,7 χλμ.
Κατά μήκος του νέου οδικού άξονα, κατασκευάστηκαν 8 ισόπεδοι κόμβοι, 1 γέφυρα στην Άντισσα και 5 ισόπεδες διασταυρώσεις, ενώ υλοποιήθηκαν έργα αποχέτευσης και αποστράγγισης της οδού, σήμανσης και ασφάλισης, οδοφωτισμού και πρασίνου.
Με την ολοκλήρωση του οδικού άξονα επιτυγχάνεται αύξηση προσπελασιμότητας, καθώς μειώνεται το μήκος της συνολικής διαδρομής κατά περίπου 4 χλμ. και ο συνολικός χρόνος διαδρομής για τα συμβατικά οχήματα σε περίπου 40 λεπτά, έναντι του υπερδιπλάσιου χρόνου που απαιτούνταν, με άμεση συμβολή στην περιφερειακή ανάπτυξη και την αύξηση του οικονομικού δυναμικού της περιοχής.
Παράλληλα, θα πρέπει να σημειωθούν τα πλεονεκτήματα που προκύπτουν από τις παρακάμψεις των οικισμών, τόσο για την κυκλοφορία όσο και για τις συνθήκες ζωής των κατοίκων τους.
Το έργο αυτό ήταν πολύπαθο.  
Η υπογραφή της σύμβασης, προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, πραγματοποιήθηκε τον Σεπτέμβριο του 2012. Υπεγράφησαν συμπληρωματικές συμβάσεις, το 2018 και το 2022. Και ολοκληρώθηκε, πριν από λίγους μήνες, μετά από 12 έτη.
Στο μεταξύ συνέβησαν πολλά, προέκυψαν προβλήματα, υπήρξαν και θετικές εκπλήξεις.
Έγινε υποκατάσταση του αρχικού αναδόχου.
Και κατά τη διάρκεια των εργασιών κατασκευής του οδικού άξονα, αποκαλύφθηκε μεγάλος αριθμός απολιθωμάτων, ο οποίος συνολικά έφτασε τα 18.837.
Ο εντοπισμός τους ήταν απρόβλεπτος κατά τους χρόνους σύνταξης της μελέτης και της δημοπράτησης του έργου, καθώς πέρα από τα 23 απολιθώματα που εμφανίζονταν στην περιβαλλοντική μελέτη του έργου, δεν υπήρχε καμία ένδειξη για το πλήθος των απολιθωμάτων που αποκαλύφθηκαν.
Ο αριθμός των ευρημάτων αποτελεί τη μεγαλύτερη σωστική ανασκαφή απολιθωμάτων στην Ελλάδα, τόσο από άποψη έκτασης όσο και από άποψη αριθμού ευρημάτων.
Λόγω του εντοπισμού τους, διαφοροποιήθηκε ο τρόπος των εργασιών εκσκαφής, που έπρεπε να γίνουν με ιδιαίτερη επιμέλεια και προσοχή, γεγονός το οποίο οδήγησε σε επιπλέον καθυστερήσεις στην πρόοδο των εργασιών.
Όμως, ο τεράστιος αριθμός και το μέγεθος των περισσοτέρων ευρημάτων εντυπωσίασαν ακόμα και τους ερευνητές του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας Απολιθωμένου Δάσους Λέσβου, που διαθέτουν μεγάλη εμπειρία στην έρευνα της περιοχής. Ενώ έχουν προκαλέσει και το διεθνές δημοσιογραφικό ενδιαφέρον.
Ενδεικτικά, μεταξύ άλλων, η σωστική ανασκαφή και τα αποτελέσματά της αποτέλεσαν το κύριο αντικείμενο του Διεθνούς Σχολείου Γεωπάρκων, το 2021. Ενώ έχουν παρουσιαστεί και ως καλή πρακτική στο Παγκόσμιο Συνέδριο Γεωπάρκων της UNESCO, στο Μαρακές, τον Σεπτέμβριο του 2023.
Συμπερασματικά, ο νέος οδικός άξονας που συνδέει την Καλλονή με το Σίγρι, με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, μέσα από το ΕΣΠΑ 2014 – 2020, είναι μεγάλης σημασίας για την ανάπτυξη της Δυτικής Λέσβου, καθόσον βελτιώνει την οδική ασφάλεια, εξασφαλίζει ταχύτερες μετακινήσεις, με άμεση σύνδεση πολλών περιοχών, αλλά και του Λιμένα Σιγρίου και αποτελεί παράδειγμα – σε παγκόσμιο επίπεδο – για τη δυνατότητα προστασίας και ανάδειξης φυσικών μνημείων κατά την κατασκευή μεγάλων, δημοσίων τεχνικών έργων.
2ον. Όμως, εδώ δρομολογείται και η υλοποίηση ενός ακόμη εμβληματικού έργου, που αποτελεί δέσμευση του Πρωθυπουργού. Το έργο ύδρευσης του νησιού από το φράγμα Τσικνιά.
Έργο πολύτιμο για την υδροδότηση των πολυπληθέστερων περιοχών της Λέσβου, όπως είναι η πόλη της Μυτιλήνης, η Καλλονή και η Αγία Παρασκευή, με το πρώτο σχέδιο υδροδότησης να προσφέρει 24.000 κυβικά τη μέρα.
Έργο σημαντικό για την ανάπτυξη του τουριστικού τομέα, αλλά και άλλων τομέων της οικονομίας του νησιού.
Έργο δυναμικό, που μπορεί μελλοντικά να συνεισφέρει και στην κάλυψη των αρδευτικών αναγκών ευρύτερων περιοχών του νησιού.
Έργο φιλικό στο περιβάλλον, με χαμηλό ενεργειακό και οικολογικό αποτύπωμα, προσαρμοσμένο και μη ευάλωτο στην κλιματική αλλαγή, που θα συμβάλλει στην αποδοτικότερη χρήση των φυσικών πόρων.
Η δημοπράτηση του συγκεκριμένου έργου έγινε τον Ιανουάριο του 2023. Η κατακύρωσή του πραγματοποιήθηκε τον Ιούνιο του 2023. Ο προσυμβατικός έλεγχος του Ελεγκτικού Συνεδρίου ολοκληρώθηκε τον Αύγουστο του 2023.
Η χρηματοδότηση του έργου, προϋπολογισμού 116 εκατ. ευρώ, θα γίνει από το εθνικό σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου.
Το επόμενο διάστημα, ο φάκελος του έργου θα διαβιβαστεί στη Βουλή, για σχετική ενημέρωση. Στη συνέχεια θα κληθεί ο ανάδοχος να προσκομίσει την εγγυητική επιστολή για την υπογραφή της σύμβασης και την έναρξη κατασκευής του έργου.
Ένα εμβληματικό έργο για την περιοχή ξεκινά να υλοποιείται.
3ον. Ολοκληρώθηκε ο επιβατικός και εμπορικός Λιμένας του Σιγρίου.
Το συγκεκριμένο έργο θα εξυπηρετήσει καλύτερα την ακτοπλοϊκή κίνηση, θα δώσει τη δυνατότητα αναβάθμισης των ακτοπλοϊκών συνδέσεων αποτελώντας την «πύλη εισόδου» για ολόκληρη τη δυτική Λέσβο, θα αναβαθμίσει την εξυπηρέτηση και την ποιότητα ζωής των κατοίκων, θα τονώσει την τουριστική ανάπτυξη, θα μειώσει την εσωτερική μετανάστευση.
Παράλληλα, η ολοκλήρωση του αλιευτικού καταφυγίου επιλύει το πάγιο αίτημα των αλιέων της περιοχής, για ασφαλή και σύγχρονο ελλιμενισμό των επαγγελματικών σκαφών τους, καθώς και προστασία και ανάδειξη της δουλειάς τους στη λιμενική εγκατάσταση.
Επί του συγκεκριμένου έργου, προϋπολογισμού περίπου 14 εκατ. ευρώ, η δημοπράτηση έγινε το 2014. Έχει ολοκληρωθεί το συμβατικό αντικείμενο του έργου και εκδόθηκε βεβαίωση περαίωσης του έργου, με ισχύ από 31 Δεκεμβρίου του 2023. Εκκρεμεί η διοικητική παραλαβή του αλιευτικού καταφυγίου, η εξόφληση του αναδόχου και η οριστική παραλαβή του έργου.
4ον. Ολοκληρώνεται η μελέτη της Νότιας Παράκαμψης Μυτιλήνης.
Αφορά την ολοκλήρωση απαραίτητων μελετών του οδικού άξονα, μήκους 6,5 χλμ., με σκοπό να εκτρέψει από το κέντρο της πόλης τη διερχόμενη κυκλοφορία προς τις αυξημένες – τουριστικά – περιοχές του νησιού.
Έχουν εγκριθεί το σύνολο των μελετών καθώς και οι περιβαλλοντικοί όροι.
Ακολουθεί προς σύνταξη η μελέτη Κτηματολογίου.
Ο προϋπολογισμός του έργου, σύμφωνα με τις οριστικές μελέτες, ανέρχεται στα 40 εκατ. ευρώ, χωρίς απαλλοτριώσεις, αρχαιολογία και οργανισμούς κοινής ωφέλειας.
Αναζητούνται οι σχετικές πιστώσεις, λαμβάνοντας υπόψη και τις επιπλέον χρηματοδοτικές ανάγκες που προέκυψαν για την αποκατάσταση ζημιών από φυσικές καταστροφές, για την υλοποίηση του έργου.
5ον. Ενισχύουμε τις σχολικές υποδομές στο νησί.
Συγκεκριμένα:

  • Αποκαταστάθηκαν οι σεισμογενείς ζημιές στο Δημοτικό Σχολείο Πολιχνίτου. Ολοκληρώθηκε το συμβατικό αντικείμενο και έχει παραδοθεί προς χρήση.
  • Δρομολογείται η εκπόνηση μελέτης για το 3θέσιο ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο και Μονοθέσιο Ολοήμερο Νηπιαγωγείο Βρίσας.

Η ανέγερση προβλέπεται σε οικόπεδο ιδιοκτησίας του Δήμου Δυτικής Λέσβου. Η μελέτη βρίσκεται στο στάδιο ελέγχου της μελέτης εφαρμογής. Η ολοκλήρωση αυτής, τα τεύχη δημοπράτησης και η έκδοση οικοδομικής άδειας αναμένονται μέσα στον Μάιο.
Ο προϋπολογισμός του έργου εκτιμάται στα 4 εκατ. ευρώ, και η χρηματοδότησή του προβλέπεται από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου.

  • Έγινε η προμήθεια δύο προκατασκευασμένων αιθουσών 6x6m για τον Δήμο Δυτικής Λέσβου.

Αρχές Δεκεμβρίου 2023, υπεβλήθη το αίτημα από το Δήμο. Αρχές Μαρτίου 2024, ο Δήμος ενημέρωσε ότι ήταν έτοιμος με την άδεια και τις βάσεις έδρασης, ώστε να δεχθεί τους προκατασκευασμένους οικίσκους. Και πριν από λίγες ημέρες, στις 10 Απριλίου, τοποθετήθηκαν οι αίθουσες στο Νηπιαγωγείο Δαφίων και στο Ειδικό Σχολείο Καλλονής.
Συμπερασματικά, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα συνεχίσει, με μεθοδικότητα και υπευθυνότητα, να υλοποιεί μεγάλα και μικρότερα έργα, που ενισχύουν την περιφερειακή ανάπτυξη, αναβαθμίζουν την ασφάλεια των μετακινήσεων και τονώνουν την κοινωνική συνοχή.

Latest..

“To Γελαστό παιδί”- για τον Λάμπρο …. στίχοι Κώστας Μπακλατζής, μουσική Πάνος Λαντούρης .(You Tube)

ΛΗΜΝΟΣ: Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να σας παρέχουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία χρήστη. Οι πληροφορίες των cookies αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησής σας και … [Read More...]